Amikor a jelenleg kapható, második generációs Peugeot 3008-ast 2017-ben megválasztották az év európai autójának, a gyár illetékesein kívül még senki nem tudta, hogy három évvel később plug-in hibrid hajtásláncokat kap, és ezzel a márka villamosítási törekvéseinek egyik oszlopa lesz a kompakt crossover.
A most bemutatott, harmadik szériánál pedig kiteljesedett az elképzelés: az új modellsorozat a Stellantis vadonatúj elektromos járműplatformcsaládjának közepes méretű tagjára, az STLA Medium padlólemezre épül, és mint ilyen, kizárólag elektromos hajtásláncokkal lesz megvásárolható. Ezzel ez az első olyan, saját fejlesztésű típus a Peugeot kínálatában, amelynél bevezetéskor nem opció, hanem egyedüli lehetőség az akkumulátoros hajtástechnológia (később piactól függően hibrid és plug-in hibrid változat is rendelkezésre áll majd a modellből).
A 2024 februárjától rendelhető Peugeot e-3008 három, jól elkülönülő hajtáslánc-variációban lesz elérhető. Az alapot a kis akkumulátoros, egy villanymotoros modell jelenti. Ugyanez a 73 kW kapacitású akkumulátor két villanymotoros, összkerékhajtású konfigurációban is elérhető – ez a család erőművésze, 320 lóerős rendszerteljesítménnyel, 6,4 mp-es 0–100 km/óra gyorsulással.
Végezetül lesz egy nagy, 98 kWh kapacitású akkumulátorral, de csak egy villanymotorral szerelt variáns, amely akár 700 kilométert elmegy egy feltöltéssel. A 400 voltos hálózat támogatja a külső fogyasztók működtetését, illetve töltését (V2L funkció).
A jövőben minden erre épül majd…
A négytagúra tervezett STLA platformcsalád első produktuma az STLA Medium, amelyre a Peugeot-n kívül a Stellantis összes márkája épít(het) személyautókat, szabadidőjárműveket. A tengelytáv 2,7–2,9 méter között, a teljes karosszériahossz 4,3–4,9 méter között variálható, a szabad hasmagasság 220 mm-ig emelhető.
A 400 V-os elektromos hajtásláncokra tervezett architektúrán első-, hátsó- és összkerékhajtású modellek egyaránt megvalósíthatók, a motorteljesítmény 160–285 kW (218–388 LE) közé lőhető be, az optimalizált kialakításnak köszönhetően az energiafogyasztás akár 14 kWh/100 km alá is levihető, a legnagyobb töltési sebesség 2,4 kWh/perc.
Az STLA Medium minden jelenlegi és a jövőben bevezetendő akkumulátortípust támogat, a lítiumiontól kezdve a szilárd elektrolites egységekig. Kezdetben legfeljebb 98 kWh kapacitású akkumulátorral lesznek elérhetők az STLA Medium alapú modellek, a hatótávolság 500–700 km között alakul. Érdekesség, hogy az akkumulátor és segédrendszerei (pl. hűtés) minden kivitelnél azonos külső méretű házban kapnak helyett, így olcsóbb és hatékonyabb a gyártás.
Az új modell 92 mm-rel hosszabb, 45 mm-rel szélesebb és 21 mm-rel magasabb közvetlen elődjénél, tengelytávja 64 mm-rel nőtt. A közegellenállási együttható kedvező 0,28, amihez az általános formaterven kívül a dizájnmegoldások is hozzájárulnak.
A vadonatúj Peugeot e-3008 részletes műszaki adataiért kattints ide.
Megmaradt, sőt, még hangsúlyosabb lett a tripla karmot mintázatú fényrajzolat, vadonatújak ugyanakkor a keskeny fényszórók (a GT verzióban mátrix LED-technológiával), a maszk a Peugeot 408-asnál megismert, integrált kialakítású elem. Az autót körbejárva feltűnő a krómozás teljes hiánya, ezt szürke vagy fekete festés helyettesíti. A keréktárcsák 19 vagy 20 colosak, alapfelszerelés a fekete kontrasztos tető.
Az utastér legfeltűnőbb eleme a többfunkciós, 21 colos lebegő panoráma-képernyő. Ez kétféle kivitelben létezik: alapértelmezésben két darab 10” kijelző található közös üvegbúra mögött, de az e-3008 GT esetében egybefüggő kijelző az egész panel. A szerkezet kissé a vezető felé fordul, de az utas is hozzáférhet a jobb oldalát elfoglaló, multimédiás érintőképernyőhöz. Ezen találhatók a klímaberendezés, a fűtés és a szellőzés, valamint a navigációs rendszer, a médialejátszó és a többi fedélzeti technológia kezelőszervei.
A középkonzol felső szélén található az i-Toggle vezérlőegység, egy tíz programozható gombból álló panel, amelynek nyomógombjai egyben miniatűr képernyők is, így a vezető mindig tudja, milyen funkciót aktivál az adott kapcsoló megérintésével. Az új, alapértelmezésben fűthető kormánykeréken érintésérzékeny gombok, újratervezett bajuszkapcsolók és a regeneratív fékhatás három fokozatban történő szabályozására szolgáló fülek találhatók. A hajtáslánc irányváltó kapcsolója a kormánytól jobbra, a műszerfalon található.
A műszerfalat az alumíniumelemek és a kárpitozott felületek mellett nyolc színben beállítható hangulatvilágítás teszi különlegessé.
A Peugeot e-3008 ülései alapkivitelben is rendelkeznek a német AGR tanúsítványával, ami azt jelenti, hogy különösen ergonomikusak és elősegítik az egészséges testtartást. A GT kivitel ülések szellőzést és masszázsfunkciót is kínálnak, illetve opcióként rendelhetők adaptív oldalsó légkamrás ülések, amelyek alkalmazkodnak az utas testalkatához. Az utazás kényelmét különlegesen hatékony légtisztító rendszerek, valamint tíz hangszórós Focal audiorendszer fokozza.
A csomagtartó térfogata a sajtóközlemény szerint minden kivitelben ugyanakkora, 520 literes; a szintén gyári forrásból származó műszaki táblázat szerint a dupla villanymotoros verzióban 50 literrel kevesebbet használhatunk ki. Az utastérben további tizenhét ponton összesen 34 liternyi rekesz, polc és lyuk várja a személyes tárgyainkat.
Vezetőtámogatás terén értelemszerűen élen jár az e-3008. A tolatókamera például kétféle beállítással (normál és madártávlati nézet) használható, de kérhető négy kamerát és tizenkettő további, nem optikai szenzort alkalmazó panoráma nézeti rendszer (VisioPark 360°) is.
Ez a rengeteg érzékelő az autó félautonóm vezetési funkcióit is kiszolgálja: az e-3008 képes követni a forgalom tempóját, beleértve a megállást és újraindulást, követi a forgalmi sáv kanyarulatait, sőt, automatikusan előzni is képes (igaz, ehhez nekünk kell gombnyomással kiadnunk a parancsot).
Az adaptív tempomat nemcsak a jelzőtáblákkal jelölt sebességkorlátozásokra hívja fel a figyelmet, de a navigációs rendszer alapján előrejelezhető lassításokról is tájékoztatja a vezetőt. És ha már táblafelismerés: a sebességkorlátozások mellett az egyirányú utcát, a stoptáblát, az előzési tilalmat és annak feloldását is azonosítja a rendszer.
Ezen túlmenően a szokásos vészhelyzeti autonóm fékezés, a vezető elbóbiskolására figyelmeztető rendszer, a sávból kikódorgó járműre figyelmeztető funkció, valamint egy különösen messzire: akár 75 méterre ellátó holttérfigyelő rendszer is helyet kapott a fedélzetén. Esetleges további funkciók vélhetően ugyanúgy letölthetők lesznek a későbbiekben a vezeték nélküli kapcsolaton keresztül, mint a navigációs és infotainment-szoftverek frissítései. A Peugeot e-3008 számos rendszere okostelefonos alkalmazásból lekérdezhető, illetve vezérelhető.
Ma már nem illik olyan autót gyártani, amelyben nem találkozunk fenntartható forrásból származó és/vagy újrahasznosított nyersanyagokkal. Ebben az esetben több mint fél tonna ilyen anyagot használtak fel a Peugeot e-3008 gyártásánál; ezek 60%-a újrahasznosított acél és alumínium.
A Peugeot e-3008-ast bemutató gyári videókat ide kattintva tekintheted meg.