A Guinness-rekorder Zeekr 001 után itt a kínai-svéd márka második típusa, a Zeekr X. A Geely lassan követhetetlen termékportfoliójába tartozó, magasra pozícionált márka központja Göteborgban, azaz a Volvo testvérbrand városában található, a Zeekr X küszöbbetétjén büszke felirat hirdeti, hogy dizájnja bizony skandináv munka.
Ehhez képest szokatlanul (indokolatlanul?) mozgalmas, zsúfolt, bonyolult a formaterv, de sebaj, akinek pont ez jön be, az ennek fog örülni, akinek pedig nem, az majd választja a Volvo EX30-ast vagy a Smart #1-et – ezek ugyanis ugyanazt az SEA platformot alkalmazzák, mint a Zeekr X (más kérdés, hogy a Smart immár nem kapható Európában, de a logika így is működik.)
Zeekr X | Volvo EX30 | Smart #1 | ||
Tengelytáv | mm | 2750 | 2650 | 2750 |
Hosszúság | mm | 4450 | 4234 | 4270 |
Szélesség | mm | 1836 | 1836 | 1822 |
Magasság | mm | 1572 | 1550 | 1636 |
Menetkész tömeg | kg | 1885 – 1945 | 1830–1943 | 1820 |
A tervezők mindent bevetettek: nem csak az oldalablakok keret nélküliek, de a külső tükrök is, a kilincsek pedig a lemezfelületbe simulnak – aZeekr X közegellenállási együtthatója így 0,28, ami pár éve még fenomenális lett volna, ma már inkább csak jónak mondanánk.
A vegán anyagokkal kiépített utastérben perforált, világított felületek vetélkednek letisztult megoldásokkal. A műszeregység szerény, 8,8 colos méretű – a kiterjesztett valóságú megjelenítést alkalmazó, hatalmas, 24,3 colos head-up kijelző és a 14,6 colos, lebegő központi érintőképernyő mellett talán nincs is szükség nagyobbra. Van még egy negyedik, apró kijelző is: ez a B-oszlopon kapott helyet.
A fedélzeti funkciókat mesterséges intelligenciával megtámogatott hangvezérléssel is vezérelhetjük, a gazdag felszereltségi szinteken 13 hangszórós Yamaha audiorendszer, parkoló automata, valamint és masszázsfotel is elérhető.
Olyan intelligens megoldásokat is felvonultat a Zeekr X, mint az életjel-felismerő rendszer, amely a fent említett, külső kijelzőn keresztül figyelmezteti a vezetőt az autóban hagyott kisállatra, gyermekre. Ha szándékosan hagytuk őket a kocsiban, a kisállat-üzemmódot aktiválva álló helyzetben is aktív a légkondicionáló, a központi kijelzőn pedig felirat és grafika nyugtatja a járókelőket.
Létezik egy őrszem üzemmód is, amely mozgás esetén kamerával rögzíti az autó környezetét; a felvételhez csak a vezető fér hozzá. Egy harmadik üzemmód mozizásra szolgál: ilyenkor az ülések fekvő pozíciót vesznek fel, hogy kényelmesen bámulhassuk a központi képernyőt.
Szintén ötletes a légzsákok kialakítása: a frontális légzsákok oldalra is kinyúlnak, a függönylégzsákok pedig az A-oszlopot is lefedik, így minimalizálva a fejsérülés kockázatát. A légzsákokat egyébként késleltetve ereszti le a rendszer, így az esetleges másodlagos ütközés során is védelmet nyújtanak.
A Zeekr X hátsó- és összkerékhajtású kivitelben választható, előbbinél egy darab 200 kW-os (272 LE) villanymotort kapunk, utóbbinál 315 kW (428 LE) a kombinált motorteljesítmény. A végsebesség 180 km/óra.
Akkumulátorból csak egyféle áll rendelkezésre. A nyolc év vagy 200 000 km garanciával kínált, bruttó 69 kWh kapacitású egység akár 445 kilométeres hatótávolságot biztosít; a fogyasztást hőszivattyús fűtőrendszer csökkenti.
A további, részletes műszaki adatokat ide kattintva találod meg.
A Zeekr X Hollandiában, Németországban és Svédországban már megvásárolható. Induló ára a német piacon bruttó 45 ezer euró; ugyanitt az ekvivalens motorizáltságú Volvo EX30 40 ezer euróról indul.
Kattints ide, és hat gyári videón mutatjuk meg a Zeekr újdonságát.