Abban az energetikai és mobilitási szakemberek többsége egyetért, hogy a hidrogén-üzemanyagcella, amely a felhasználó által biztosított hidrogén és a légköri oxigén kölcsönhatásából állít elő elektromos energiát, valamint vízpárát, a jövőben kiutat jelenthet az emberiség számára a fosszilis energiahordozók zsákutcájából. A jelenben sajnos rengeteg akadálya van a technológia elterjedésének, a hidrogén előállításától kezdve a töltőhálózat kiépítésén át a rendkívül magas költségekig.

Brutális árcsökkenés várható a jövő hajtásláncában 1

Ez utóbbira tűnik megoldást kínálni frissen közzétett tanulmányában a brit Bramble Energy, amely 2016-os alapítása óta nem csak az üzemanyagcellás rendszerek egyik legnagyobb beszállítójává vált, most pedig egy különleges szabadalmat jelentettek be.

A cég azt állítja, hogy nyomtatott áramkörös üzemanyagcellájuk (PCBFC), valamint innovatív felépítésű üzemanyagcella-kötegük együtt a jelenlegi 1000 dollárról 100 dollárra csökkentheti az üzemanyagcella 1 kW teljesítményre eső gyártási költségét. A fejlesztés lényege, hogy mostantól elvileg a világ bármely olyan üzemében lehetséges lesz üzemanyagcellát előállítani, ahol nyomtatott áramköröket gyártanak. Ez a beruházási igény csökkentésével, valamint a darabszámok növelésével végül akár 60 dollárra is csökkentheti a kilowattonkénti árat – azaz a jelenleginél tizenhatszor olcsóbbá teheti az üzemanyagcella gyártását.

Brutális árcsökkenés várható a jövő hajtásláncában 16

Mindezt egyelőre csak laboratóriumi körülmények között igazolták, ezért további teszteket terveznek csökkentett méretű kötegekkel, amelyekbe a brit beszállítóipart is bevonják. Ha minden a tervek szerint alakul, 2024 második negyedévében megkezdődhet a teljes méretű kötegek tesztelése, onnan pedig akár a gyártás várható időpontját is megbecsülhetik.