Ha arra alkalmas útszakaszon haladnak, legfeljebb 65 km/óra sebességig teljes mértékben autójukra bízhatják magukat a megfelelően felszerelt Mercedes-Benz EQS elektromos luxuslimuzinok tulajdonosai az USA Kalifornia és Nevada tagállamaiban – cikkünknek valójában ezt a címet kellett volna adnunk, de hát ez nem lett volna valami frappáns.
A rengeteg megszorítás ellenére ez valódi áttörést jelent, mert ebben a két államban engedélyezték a 3. szintű autonóm közlekedést, amelyre a Mercedes Drive Pilot rendszere alkalmas, amennyiben az adott jármű rendelkezik a szükséges hardverrel.
Ezek egyébként rámutatnak, hogy mennyire összetett probléma valójában az önvezető autó.
Minden kulcsfontosságú rendszert megdupláztak például: ez, a repülésben ma már magától értetődő redundancia biztosítja, hogy amennyiben meghibásodik a kormányzásért, a fékek működtetéséért vagy egyéb fedélzeti elektromos rendszerek működtetéséért felelős, elsődleges rendszer, az autó képes legyen biztonságosan visszaadni az irányítást a hús-vér pilóta kezébe.
Aztán a kerékdobokban nedvességérzékelőket helyeztek el, amelyek tájékoztatják az autó agyát, ha vizes az aszfalt, míg külön kamera és mikrofonok szolgálnak arra, hogy észleljék a megkülönböztető jelzéseit használó jármű közeledését, illetve irányát.
A jármű pozícióját nagy felbontású térképadatbázis, valamint a fedélzeti lézeres, optikai, radar- és ultrahangos érzékelők anonimizált információi alapján néhány centiméteres (!) pontossággal tudja megállapítani a vezérlés, azaz a számítógép pontosabban „érzi” az autót, mint a sofőrök többsége.
A térkép egyébként egyrészt folyamatosan frissülő, online formában, másrészt az autó fedélzeti navigációs rendszerébe telepítve egyaránt megtalálható, a vezérlés a két verziót állandóan összevetve ellenőrzi, hogy vannak-e változások.
2024-ben az S-osztály is belép a 3. szintű autonóm közlekedésre alkalmas járművek sorába, a Mercedes pedig tervei szerint előfizetéses formában fogja kínálni a szolgáltatást ügyfeleinek – ez egyébként logikus döntés addig, amíg a jog csak egy-egy szűk területen engedélyezi az önvezetést.
Még egy érdekes jellemzője lesz a Mercedes autonóm járműveinek: ezeken türkiz színű helyzetjelző gyullad ki, amikor aktiválják az önvezető üzemmódot. Erre vonatkozóan nem létezik egységes szabályozás, így ez egy kísérleti funkció csupán, amellyel egyáltalán nem biztos, hogy találkozni fogunk a későbbiekben.
Kattints ide, és videón is megnézheted, hogyan működik a Mercedes önvezető technológiája.