A napokban jelentette be a Mercedes-Benz, hogy az USA két államában aktiválja a 3. szintű autonóm vezetési funkciót arra alkalmas típusaiban. Ezzel nagyjából egy időben egy rendkívül súlyos balesetben volt érintett egy amerikai robotautó – azaz olyan jármű, amely nem 3., hanem a legmagasabb, 5. szintű önvezető technológiát alkalmazza, és egyáltalán nem igényel emberi beavatkozást.
Azóta kiderült persze, hogy ebben az incidensben a gyalogos szabálytalanul futott át az úttesten, és nem is a vezető nélküli jármű, hanem a mellette haladó, hús-vér sofőr által vezetett kocsi gázolta őt el, úgy zuhant a vészfékező autonóm jármű elé-alá. A tűzoltóknak viszont a robotautó alól kellett kiszabadítania a nőt, és az erről készült fényképek nyomán a tények helyett szenzációkra éhes médiafogyasztók egy emberként fordultak a „gyilkos robotok” ellen.
Az elmúlt időszakban sokszor találkozhattunk hasonló incidensekkel, amelyben felkészületlen autósok felkészületlen, de forgalomba engedett technológiákkal társítva okoztak tragédiákat. Ez minden bizonnyal kulcsszerepet játszott abban, hogy a társadalom kezd a robotautók ellen fordulni – legalábbis ez derül ki a J.D. Power legújabb közvélemény-kutatásából.
A 2023-as U.S. Mobility Confidence Index, amit ebben az esetben leginkább mobilitási bizalmi indexnek fordíthatnánk, számos problémára mutatott rá a technológiával kapcsolatban. Míg 2021-ben a megkérdezettek 44 százaléka úgy gondolta, hogy fenntartások nélkül utazna egy önvezető gépkocsiban, tavaly már csak 39, idén pedig csak 37 százalék volt ez az arány. Akik már kipróbálták az élményt, azokat sem győzte meg maradéktalanul: háromból egy megkérdezett nem szívesen ülne ismét szellemsofőr által vezetett taxiba.
A probléma nem feltétlenül az autók manőverezésre való alkalmasságával van. A megkérdezettek 78 százaléka attól tart, hogy a járműveket hackertámadás érheti, illetve aggódnak személyes adataik (címek, telefonszámok, bankkártya-információk) biztonsága miatt. Ugyanakkor az embereknek tetszik a lehetőség, hogy egy robotautóban szabadon végezhetik mindazon tevékenységeket, amelyek vezetés közben veszélyhelyzetet teremthetnek, illetve részben emiatt tilosak is: beszélgethetnek, telefonozhatnak, vagy akár szundíthatnak is menet közben.