Piaci bevezetésekor 23 300 eurós, azaz nem egészen 9 millió forintos ártól indulna, de 2025-ben még olcsóbb, 19990 eurós, azaz 7,7 milliós kezdőáron is megvásárolható lenne a Citroën új városi villanyautója, az ë-C3. Ez egybevág az eredeti értesülésekkel, sőt, túl is mutat azokon.
Ezek elvileg piaci, tehát állami támogatás nélküli árak, amelyeket több európai piacon is tartani igyekszik a Citroën. Ezzel pedig alaposan befűthetnek a Dacia Springnek, amelynek jelenleg Franciaországban 20 800 euró a listaára: ha minden úgy alakul, ahogy a Citroën tervezi, két év múlva már nem a Dacia kínálja a legolcsóbb villanyautót Európában. Ebbe a felszereltségi szintek mátrixa sem fog belezavarni, mert mindössze két kivitelben lesz elérhető az autó.
Nem ez az egyetlen meghökkentő húzása a Citroën ë-C3-nak. A három generáción keresztül megszokott, lekerekített vonalak és elegáns dizájn helyébe a 2022-es Citroën Oli tanulmányautó szélsőségesen szögletes formavilága lépett. Ezzel állítólag az egész márkára érvényes stílusváltást indít el a modell, ami önmagában is nagy változást jelent majd a Citroën életében.
A függőleges szélvédőt elhagyják ugyan, de így is meredekek a felületek. Az orr közepén hatalmas márkalogó látható, annak két oldalán fényes fekete rácsozat tagolja a lemezt. Ez a stíluselem hátul is megismétlődik. Az első és hátsó lámpatesteket az Oli tanulmányról vette át a Citroën, a rövid és vízszintes motorházfedél magasan húzódik.
Az Indiában idén év elején bemutatott C3-as alapos átdolgozásaként színre lépő Citroën ë-C3 formátumát tekintve a ferdehátúak és a szabadidőjárművek között áll félúton, így várhatóan mindkét műfaj híveinek fog tetszeni (vagy rossz esetben egyiknek sem.) A 10 centiméterrel megemelt üléspozíció mindenesetre praktikusabbá fogja tenni a mindennapi használat során.
Az alacsony ár ellenére nem lesz fapados az ë-C3, sőt: a Citroën elsőként társítja benne hidraulikus ütközőelemekkel szerelt, speciális felfüggesztési rendszerét (ez alapfelszerelés mindkét kivitelen) és szelektív szivacsvastagságot alkalmazó komfortüléseit (ez pedig csak a magasabb felszereltségi szinten jár. )
Az ë-C3 elődjénél 19 mm-rel hosszabb (401 cm) és 6 mm-rel szélesebb (176 cm), viszont a 157 cm-es magasságnak (a szabad hasmagasság 135-ről 163 mm-re nőtt) köszönhetően az első fejtér 30 mm-rel nőtt. Így átrendezhették a bútorzatot, aminek eredményeként könyökben és térdben is kifejezetten jónak ígéri a helykínálatot a Citroën.
Az ë-C3 hajtásáról egy 83 kW-os (113 LE) villanymotor gondoskodik. Ez 11 másodperc körül gyorsítja 0-100 km/órára az autót, a végsebesség 135 km/óra – ezek előzetes értékek.
A lítium-vasfoszfát (azaz viszonylag olcsó) akkumulátor 44 kWh kapacitású, ami 320 kilométeres WLTP hatótávolságot eredményez. 2025-ben érkezik egy kisebb akkus, 200 kilométeres hatótávolságú variáns, amellyel a Citroën áttöri a 20 ezer eurós árpadlót.
A bevezetéskori akkucsomag esetében 100 kW-os egyenáramú gyorstöltőről 26 percig tart a 20-80%-os töltési ciklus, a hosszú utazások során az online navigációs rendszer segít megtervezni az optimális töltési pontokat. Okostelefonos alkalmazás segítségével időzíthető a töltés, illetve előklimatizálható az utastér.
Ha otthon töltenénk, 7 kW-os fali töltőről ugyanez a 20-80%-os töltési folyamat 4 órát és 10 percet vesz igénybe. A 11 kW-os töltés 2 óra 50 percig tart; mindkettőt támogatja az alapáron kínált Mode 3 töltőkábel.
A Citroën házon belül átveszi, sőt, továbbfejleszti a Peugeot-tól az iCockpit koncepcióját. A C-Zen Lounge néven futó beltéri ergonómiai rendszer részeként alkalmazott megoldás apró kormánykereket társít az adatokat a szélvédő helyett a műszerfal fekete sávjára kivetítő head-up kijelzővel – hagyományos műszeregység egyáltalán nincs. Az ë-C3 beépített telefontartót is kap, amely elősegíti, hogy az okostelefon szolgáljon a fedélzeti szórakoztató és információs rendszer agyául.
Az imént említett C-Zen Lounge letisztult, vízszintesen osztott műszerfalat jelent. Ennek alsó része kárpitozott, felül pedig a gazdagabban felszerelt kivitelen egy, a vezető felé fordított 10,25 colos érintőképernyő uralja, a fedélzeti wifi hálózaton keresztül kommunikáló, teljes körű okostelefon-integrációval.
Az alapverzión, ahogy említettük, az okostelefon szolgál infotainment rendszerként. Ez utóbbi esetben külön alkalmazás szolgál a fő funkciók (telefon, rádió, navigáció és zenei lejátszó) elérésére. A kormánykeréken található Home gombot megnyomva a telefonos alkalmazás visszaugrik a nyitóképernyőre, így bármilyen funkció könnyedén elérhető.
Online szolgáltatási csomagból kettőt is kínál a Citroën, az alapverzió a törvényileg előírt vészhelyzeti hívórendszer mellett az online szervizkönyvet biztosítja, de havidíj ellenében (az első év ingyenes) online útvonaltervezés is elérhető, valós idejű forgalmi információkkal.
A vezetőtámogató funkciók között akadályfelismerő autonóm vészfékrendszer, aktív sávban tartó funkció, vezető éberség-felügyelet és jelzőtábla-azonosítás is szerepel. A kézifék elektronikus, és automatikus, továbbá visszagurulás-gátló funkció is van.
De ez nem minden: a szélvédő mögötti kamera segítségével a fényszóró automatikusan kapcsolgat tompított és távolsági világítás között – mátrix LED-ről szó sincs, de ez is gáláns szolgáltatás ebben az ársávban. Lesz tolatóradar és –kamera is.
Minden kivitelen alapfelszerelés a LED-es fényszóró, a hidraulikus ütközős futómű, az okostelefon alapú multimédiás rendszer, a motoros külső tükörállítás, a szürkületérzékelő, a tolatóradar, a tempomat, a klíma és 6 légzsák.
A gazdagabb felszereltségi szinten komfortülés, 17 colos alufelnik, kéttónusú fényezés, tetősín, első és hátsó lökhárítóbetét, esőérzékelős ablaktörlő, nagy érintőképernyő, műbőrbe kötött kormánykerék, osztott hátsó ülés, állítható magasságú vezetőülés, LED-es hátsó lámpák, sötétített hátsó oldalablakok, automata klíma, vezeték nélküli telefontöltő, tolatókamera, elektrokróm visszapillantó tükör, valamint négy motoros ablakemelő is kerül a kocsiba.
A Citroën ë-C3 Szlovákiában, a Stellantis nagyszombati (Trnava) gyárában készül majd, az első autók 2024 második negyedévében érkeznek a márkakereskedésekbe.
Ha megnéznéd a modellt bemutató gyári kisfilmeket, kattints ide!