A Toyota prémium-testvérmárkája, a Lexus a közelmúltban bejelentette, hogy gyártásba veszi azt a hidrogénüzemű side-by-side járművet, amelyet először pont két évvel ezelőtt mutattak be. Egy átlagosnak tűnő terepszöcskéről van szó, amelyet azonban különlegessé tesz, hogy egyliteres, háromhengeres motorocskája benzin helyett hidrogénnel üzemel.

Mindez azért érdekes, mert a Toyota most bemutatott egy rendkívül hasonló járművet, amelyet azonban nem a technológia szemléltetésére, az ügyfelek meggyőzésére fognak bevetni, hanem a világ egyik legismertebb és legkeményebb terepraliján: a Dakaron indítanak el már jövőre.

A HySE-X1 névre keresztelt szerkezet annak a Mission 1000 néven futó Dakar-programnak a keretében áll rajthoz, amely új generációs, szénsemleges hajtáslánc-technológiák fejlesztését és versenykörülmények között végzett tesztelését támogatja. A Toyotának van már ilyen irányú tapasztalata, hiszen a japán Super Taikyu szériában induló versenyautójukba egy H2-üzemű belső égésű motort szereltek.

Hidrogénmotort küld a Dakar-ralira a Toyota 1

Lexus ROV tanulmányautó. Hamarosan beindulhat a kis szériás gyártása

Habár a HySE projektet öt japán járműgyártó vállalat (Honda, Suzuki, Kawasaki, Yamaha és a Toyota) hozta létre közösen, a versenyprogramot teljes egészében a Toyota-érdekeltségű Overdrive Racing gondjaira bízták: ők tervezték és építették meg a versenyautót, ők integrálják a hidrogénellátó rendszert, és a verseny közbeni tankolásról is ők gondoskodnak.

A HySE-X1 egyébként csak nagy vonalakban emlékeztet a Lexus ROV járműre: jóformán minden paramétere eltérő, beleértve a motorteljesítményt is, hiszen az egyliteres, de három- helyett négyhengeres erőforrásra kompresszort szereltek az Overdrive Racing munkatársai.

    Toyota HySE-X1 Lexus ROV
Hosszúság (mm) 3530 3120
Szélesség (mm) 2070 1725
Magasság (mm) 1700 1800