A mai világban egyre több területen próbálják meg kamatoztatni a mesterséges intelligencia képességeit, ennek megfelelően az autóiparban is egyre nagyobb teret kap a technológia. Partnereivel közösen autói tökéletesítéséhez hívja segítségül a mesterséges intelligenciát a Peugeot, azzal a céllal, hogy központosított, nagyobb teljesítményű vezérlőrendszerekkel váltsa ki szerteágazó elektronikai architektúráját.

Steve Rober, a Stellantis elektronikai és félvezető rendszerekért felelős vezetője szerint ez amiatt is indokolt, hogy a fedélzeti infotainment rendszerek, a részben vagy teljesen önvezető vezetésasszisztensek, illetve az elektromos hajtásláncok sokkal több adattal dolgoznak, mint a korábbi technológiák, a még nem létező szolgáltatásokat nem említve.

Így vágnák át a gordiuszi csomót a modern autókban 1

A mesterséges intelligenciával egyszerűsítenék le az információfeldolgozást, ami főleg a modern, elektromos hajtású autók esetében bizonyulhat nagy segítségnek.

Rober és csapata terveiben egyetlen nagyteljesítményű központi számítógép látná el a fedélzeti rendszerek vezérlésével kapcsolatos feladatokat, amit megbízhatóság, költségek és helykihasználás szempontjából is előnyös húzásnak tartanak. Mindebben a mesterséges intelligenciának az információk szétválogatásában lehet szerepe. „Léteznek olyan helyzetek, amikor az adatokat a szenzorhoz közel kell értelmezni. Ez is olyasvalami, aminek az eldöntésében segítségünkre lehet a technológia” – magyarázta a szakember.

Lépését a Stellantis alaposan előkészítette, hiszen már egy évvel ezelőtt felvásárolta a magyar fejlesztők által megálmodott, majd működtetett aiMotive start-up vállalatot.

A magyar cég többek között olyan, 2. szintű önvezető rendszereket épített, melyek később könnyen, mégis hatékonyan alkalmassá tehetők 3., de akár 4. szintű önvezető feladatok ellátásra is, ami a meglévő architektúrákkal nem oldható meg egyszerűen.

Az még kérdés, mindez mikor jelenhet meg az ügyfelek által megvásárolható, biztonságosan és megbízhatóan használható autókban. A vadonatúj STLA architektúrát, amely a harmadik generációs Peugeot 3008 piacra lépésével kézzelfogható valósággá válik, eleve ezeknek a rendszereknek a szem előtt tartásával fejlesztették ki.

Így vágnák át a gordiuszi csomót a modern autókban 3

A növekvő információáradat miatt ráadásul egyre több társrendszerre lett szükség, akár százas nagyságrendben. A különböző funkciók ellátásához ráadásul különböző információk kellenek.

Bár az átállás nem ígérkezik gyorsnak, Rober szerint a fejlesztéseknek „néhány éven belül” lehet mindenki számára kézzelfogható eredménye. Ennek jegyében a Stellantis – melynek más márkák mellett a Peugeot is tagja – további 20 milliárd forintnak megfelelő befektetéssel támogatja az aiMotive Informatikai Kft. kutatási-fejlesztési tevékenységeit. A cég szerint az aiMotive technológiái akár már 2026-ban megjelenhetnek a Peugeot autóiban.