Már letakarva is brutális látványt nyújtott az új Ineos pick-up a hazai bemutatója reggelén. A márka második modellje, a Grenadier platós kivitele megérkezett Magyarországra is, ezzel pedig egy teljesen egyedi, tulajdonképpen konkurens nélküli modell jelent meg a piacon. Miért mondom ezt? Mert nincs még egy ennyire terepre, szélsőséges használatra és munkára tervezett, ennyire túlméretezett alkatrészekkel szereplő pick-up itthon.
A Quartermaster technikailag a Grenadier alapjaire épül, vagyis létravázas, elöl-hátul merevtengelyes, középen zárható, elöl-hátul pedig opciósan zárható differenciálművel. Tekercsrugós, irdatlanul masszív, 4 milliméter vastag acélból készült alvázra épülő munkagép, aminek minden egyes pontját csak és kizárólag a funkcionalitásnak vetettek alá. Itt nincsenek öncélú díszítések, ilyen-olyan törések, nem játszottak a fényekkel, árnyékokkal, kamu légbeömlőkkel és fölösleges krómokkal.
Egy ilyen gép 2,7 tonna tömény acél, vetekszik egy komolyabb elektromos autó, plug-in hibrid súlyával (pl: Mercedes-Benz EQS SUV, BMW XM), de itt nem akkumulátor vagy kényelmi extrák nyomják a többletet. Soros hathengeres motorjait a BMW szállítja, méghozzá azért, mert egyetlen gyártó sem tudta megígérni az Ineosnak, hogy hosszú távon, 2035-ig biztosan tud szállítani nekik motort, rajtuk kívül. A bajor sorhatos benzines 286 lóerős, a dízel pedig 249, 450 és 550 Nm nyomatékkal.
Ineos Grenadier | Ineos Grenadier Quartermaster | ||
Hosszúság | mm | 4895 | 5440 |
Szélesség | mm | 1930 | 1943 |
Magasság | mm | 2050 | 2019 |
Tengelytáv | mm | 2922 | 3227 |
Túlnyúlás elöl/hátul | mm | 887 / 874 | 887 / 1328 |
Szabad hasmagasság | mm | 264 | 264 |
Gázlómélység | mm | 800 | 800 |
Terepszög (elöl / középen / hátul) | fok | 35,5 / 28,2 / 36,1 | 35,5 / 26,2 / 22,6 |
Rézsűszög | fok | 45 | 45 |
Max. terhelhetőség (benzin / dízel) | kg | 822 / 747 | 835 / 760 |
Max. tetőterhelés (dinamikus / statikus) | kg | 150 / 420 | 120 / 375 |
Max. vontatható tömeg (fékezetlen / fékezett) | kg | 750 / 3500 | 750 / 3500 |
A motorokat hosszú távon tesztelték, szerkezetileg és tartósság szempontjából is tökéletesen megfelelt, és egy kicsit komolyabb nyúzást kaptak a prototípusok, mint a BMW bármelyik új modellje. Vontatási kapacitása 3,5 tonna, a vonóhorog konzolja pedig 350 kilogramm teherbírású, vagyis elbír egy krosszmotort is önmagában. Háromféle szabvány szerint erősíthető rá vonószem, akár olyan is, ami 360 fokban körbe tud fordulni. Ha nem is a teljes körbefordulás miatt, de terepen vontatáskor ez valóban hasznos funkció.
30 centivel nyújtották meg a Grenadier alvázát, hogy elkészüljön a pickup, aminek platóján egy szabványos méretű (1200×800 mm) raklap is elfér, hosszabb, de nehéz rakomány szállításához pedig a platóajtóval hosszabbítható meg a rakodó felület, ez önmagában 225 kilogrammig is terhelhető.
Váltója nyolcfokozatú ZF, és ahogy a motorok, úgy ez is a modellhez igazított programozást kapott. Az egyetlen BMW-re utaló alkatrész az utastérben található, a régebbi joystick váltókart használja az Ineos. A beltér hasonlóan funkcionális, mint a külső, itt nem a kényelem az úr. A több mint 2 méter magas autóba beszállni sem könnyű, odabent pick-up-os, szűkös a helykínálat.
Érdekes a berendezés, derék magasságig szinte teljesen vízálló az autó, a hagyományosan a műszerfalra kerülő kapcsolókat a tetőre tervezték. Ez kicsit repülőgépes hatású, már egy ködlámpáért is fel kell nyúlni, ami élményre abszolút komoly, de ez is mind funkció miatt kellett. Könnyen cserélhető paneleken sorakoznak a kapcsolók, a különböző csatlakoztatható kimenetelek külön biztosítékot kaptak, billenőkapcsolóval lehet őket aktiválni.
Érintőkijelzős, de gombbal is irányítható multimédiája rengeteg hasznos off-road menüt rejt, amit a gyors bemutató alatt nem sikerült élesben kipróbálnom, de annyi biztos, hogy a menü felépítése sajátos, a kijelzett információk hétköznapi autósnak szokatlanok, rendszeres terepezőknek hasznosak lehetnek.
Több vezetéstámogató rendszert is kap, annak ellenére, hogy nagyrészt munkagép, például kamera alapú vészfékező rendszer és hagyományos tempomat is szerepel a fedélzeten. Az újdonság piaci ára egyelőre csak euróban hivatalos, bruttó 88 000 euróról indul, vagyis kb. nettó 25-26 millió forintért hazavihető. A Quartermaster hivatalos magyar ára még nem tisztázott.