A Porsche önmagában izgalmas autókat gyárt. De nyilván – a még nagyobb bevétel érdekében – tudják emelni a tétet. A Porsche 911 Dakar ilyen autó. A terepgumikra állított, megemelt sportkocsi az 1984-es Párizs-Dakar-győztes versenyautónak állít emléket, és nemcsak látványos ralicsíkjaival, valamint az oldalán látható „Roughroads” felirattal dobogtatja meg az ember szívét, hanem sok más egyébbel is.
16,1 centiméteres szabad magassága közel 5 milliméterrel haladja meg a sportfutóműre állított Carrera S-ét, már ez a tény önmagában ralifeelinget közvetít. És ez még semmi: a gyárilag beépített szerkezet segítségével további 3-3 centiméterrel emelhető feljebb a kocsi eleje és hátulja. Ebben az esetben már igen komoly 19 centi választja el az alját az aszfalttól.
Durva bütykös gumikat kapott. Scorpion névre hallgatnak az „all terrain” megjelölésű köpenyek, melyek oldalát stílszerűen skorpió díszíti. Több mint 9 milliméter mély a mintázatuk, továbbá megerősített oldalfalakkal és kétrétegű köpenyvázzal rendelkeznek. Kimondottan terepre fejlesztette ki őket az olasz Pirelli.
Nagyjából olyan száguldani velük aszfaltos versenypályán, mint magas sarkú cipőben lefutni egy százméteres sprintet. Ez még a néhai és csodálatos Tina Turnernek sem sikerült volna valószínűleg. Míg a 911-es Porsche különböző utcai modellváltozatait – a Carrera S-től a GT3 RS-ig – nagyon élénk és pontos kormányreakció jellemzi, addig a 911 Dakar meglehetős fáziskéséssel hajtja végre a kormányról kiosztott parancsokat.
Aki hozzá van szokva a többi 911-es villámgyors irányváltásaihoz, meglepődve fogja tapasztalni, milyen sok időt hagy magának a Dakar, hogy végrehajtsa a kívánságait. Ugyanez érvényes a fékezésre is: jóval előbb el kell kezdeni lassítani vele, mint semislickekre állított testvéreivel. Mindez egyértelműen a terepgumik számlájára írandó.
Ennek ellenére nagyon élvezetes volt autózni vele a Nordschleifén. Azon kaptuk magunkat, hogy a látványos farolások kíséretében bevett kanyarok mosolyt csalnak az arcunkra, és a rázókövek meg sem nyikkantak neki.
Van még egy dolog, amiben határozottan különbözik a többi Porschétól: Rallye és Offroad menetprogrammal is rendelkezik. A Rallye használatakor közepes sebességig nagyobb mozgásszabadságot élvez az autó felépítménye, mégpedig azért, hogy hatékonyabb legyen a nyomatékátvitel és semleges a viselkedés terepen. Az összkerékhajtás a laza szerkezetű talajhoz alkalmazkodik, a futómű jobban elnyeli a nagyobb – például ugratásokból adódó – lökéseket.
Csapattunk rendesen, de a kör második felére alábbhagyott a terepgumik tapadása, egyre több alkalommal kellett villámgyors mozdulatokkal befogni az autó kitörni készülő farát. Ettől függetlenül fel tudtunk gyorsulni vele 240 km/h-ra egy hosszabb egyenesben, miközben folyton azon gondolkodtunk, hol kellene inkább levágni a pályát.
A teljes élménybeszámoló-teszt a Sport Auto legfrissebb számában olvasható sok tízezer lóerő társaságában.
Például a hátsókerék-hajtás és az STO-éval egyező teljesítményt produkáló Lamborghini Huracán utolsó modellváltozata, a Tecnica. De a márka másik csodája a Lanzador koncepcióautó, mely kézzel fogható víziót kínál a jövő teljesen elektromos Lamborghinijéről. Az olaszok nemes egyszerűséggel „Ultra GT”-nek nevezik ezt a kategóriát.
Míg az előző BMW M2 szeretett piruettezni, addig az új sokkal fegyelmezettebb egyéniség. 460 lóerővel, merevebb karosszériával és remek tapadással intéz támadást a kategória üdvöskéje, a Porsche Cayman GTS 4.0 ellen. Megvizsgálták, mi sül ki az eltérő filozófiák találkozásából!
Hosszas várakozás után végre bemutatott egy újabb szupersportautót az Alfa. Múzeumlátogatás ihlette a legendás márka mérnökeit. Az újdonság V6-os motorral vagy elektromos változatban debütál.
A maga 634 lóerő teljesítményével nemcsak a legerősebb, hanem egyúttal a leggyorsabb Alpina is az ötös BMW, amit még utoljára saját elképzelései szerint és neve alatt indított útjára a buchloe-i vállalkozás. Jól hangzik? Olvass róla többet!
Nemrégiben mutatta be a Ford a Mustang hetedik generációjának ügyeletes csúcsváltozatát. Fokozott sportossága ellenére következetesen megtartotta a típus alapvető karakterét a trendekkel látványosan dacoló Dark Horse.
További részletek, újdonságok és tesztek a Sport Auto legfrissebb számában!