Jövő tavasszal lesz négy éve, hogy a Toyota bemutatta a Yaris Cross városi szabadidőjárművet. A piaci bevezetés aztán sokat csúszott – Japánban 2020 őszén, Európában pedig csak 2021 derekán kezdődött meg a forgalmazás –, ám a modell evolúciós ütemtervén nem változtattak emiatt. Így a Toyota már most, a látszólag indokoltnál valamivel hamarabb bemutatta a típus első jelentős modellfrissítését.
A legfontosabb, hogy a Yaris Cross is megkapja azt a növelt teljesítményű, új generációs hibrid hajtásláncot, amely még 2023 májusában a Yarisban megjelent. A másfél literes benzinmotor változatlan, de nagyobb teljesítményű villanymotort illesztettek hozzá, valamint módosították a teljesítményvezérlő elektronikát. Így 116-ról 132 lóerőre nőtt a rendszerteljesítmény. A másik villanymotor nyomatéka a teljes fordulatszám-tartományban nőtt, a nyomatéki csúcs a korábbi 141 helyett 185 Nm.
Az autó így a korábbi 11,2 helyett 10,7 mp alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára, a 80–120 km/órás átgyorsítás 9,3 helyett 8,9 másodpercet vesz igénybe – nem drámai mértékű tehát a változás, de a Toyota elegendőnek látta ahhoz, hogy az új mellett a régi hibrid változatot is a kínálatban tartsa – az új modell Hybrid 130, a régi Hybrid 115 néven fut majd.
Ezzel párhuzamosan a Toyota mérnökei a rezgéscsillapító és hangelnyelő megoldások továbbfejlesztésével (motor lengéscsillapító, szívócső rezonátor, egy helyett három réteg műszerfali hangszigetelés, valamint plusz egy réteg filc a motortér és a szélvédő találkozásánál), valamint vastagabb üvegből készített szélvédővel és oldalablakokkal csökkenti az utastéri zajszintet.
A műszeregység digitális, képátlója 7,0 vagy 12,3 colos lehet – utóbbi többféle üzemmóddal testre szabható. Az infotainment-rendszer gyorsabb, mint volt, navigációs rendszere felhőalapú (azaz online adatbázisból dolgozik), érintőképernyője kiviteltől függően 9,0 vagy 10,5 colos. A hangvezérlést is továbbfejlesztették, az okostelefon-integráció vezetékek nélkül megvalósul.
Nem csak adatkábelre nincs szükség a megújult Yaris Cross fedélzetén, de a (képeinken khaki színben látható) Premiere Edition kivitel esetében kulcsra sem: összesen öten nyithatják, zárhatják és indíthatják el (előre regisztrált) okostelefonjuk segítségével az autót. A telefont elő sem kell venni, elég, ha magunknál tartjuk. A funkció fizetős, de az első év bennefoglaltatik az autó vételárában. További funkciók is távvezérelhetők okostelefonról.
Új az EDSS rendszer, amely észleli, ha a vezető egy ideje inaktív – nincs gázadás, fékezés, kormányzás. Ilyenkor hangjelzéssel riaszt, és ha a sofőr erre sem reagál, automatikusan megállítja az autót, bekapcsolja a vészvillogót, és oldja a központi zárat.
A Yaris Cross megkapja a biztonságos kiszállást támogató rendszert (amely figyelmeztet, nehogy rányissuk az ajtót egy közeledő kerékpárosra vagy autóra), valamint a hátsó ülés foglaltságjelzését, amely emlékezteti a sofőrt, hogy a hátsó ülésen utasok (gyermek, kisállat) vannak.
A sávelhagyásra figyelmeztető jelzés okosabb lett: érzékeli, ha azért manővereztünk ki a sávból, hogy elkerüljünk egy ütközést vagy gázolást, és ilyenkor kikapcsolja a pittyegést, míg az autót a sáv középvonalában tartó funkció természetesebb, finomabb beavatkozással teszi a dolgát. Ami pedig a táblafelismerőt illeti, egyetlen mozdulattal érvényesíthetjük az azon szereplő sebességkorlátozást az autó sebességhatároló rendszerében, így elkerülve a gyorshajtást.
A rengeteg új funkció mellett a felszereltségi szintek választéka is bővült. Az új Premiere Edition exkluzív khakizöld fényezést (ld. fent), új 18 colos keréktárcsákat, öltésekkel díszített belső kárpitozást és műszerfalborítást kap – egyébként a karosszériaszín gyöngyházfehér vagy ezüstmetál is lehet, de minden esetben kéttónusú, kontrasztos tetővel.
Kiviteltől függetlenül új rajzolatú az üléskárpit, puha tapintású a műszerfal alsó része, valamint megjelent a kínálatban egy friss borókakék karosszériaszín.
Alább rövid videón tekintheted meg a Toyota megújult városlakóját.