Az év első tíz hónapjának értékesítési statisztikái alapján nagy biztonsággal kijelenthetjük, hogy két, markánsan eltérő karakterű típuson kívül nemigen van más modellnek esélye arra, hogy elhódítsa az év legnépszerűbb európai autója címet. Meglepetések persze bármikor jöhetnek, de most ne spekuláljunk, lássuk a tényeket.
Az Automotive News Europe (ANE) szaklap néhány nappal ezelőtt a Dataforce előzetes adatait idézve számolt be a rendkívül szoros versenyről. A piackutató szervezet az EU és az EFTA tagországaiban, valamint az Egyesült Királyságban realizált eladások 92%-ának ismeretében készítette el a becslést. Ez alapján pedig az jött ki, hogy január és október között a Dacia Sanderóból 184 088 darabot adtak el Európában, míg a Tesla Model Y 183 799 példányban talált gazdára. A különbség másfél ezrelék (!), innen bármelyik típus nyerhet.
Azóta azonban bejöttek az adatok a piacok fennmaradó 8%-ából, és ezekben az országokban a Teslából több mint kétszer annyi (28 718 db) fogyott, mint Daciából (13 394 db). Ezzel pedig magabiztosan fordított a Model Y. Október 31-ével 212 517:197 482 arányban vezetett az amerikai villanyautó, és bár a 15 ezer darabot meghaladó előny nem akkora, amit ne lehetne két hónap alatt könnyedén ledolgozni, az ANE szerkesztői szerint erre csekély az esély.
Miért? Mert a Tesla (megint csak a Dataforce elemzése szerint) az elmúlt hat évben mindig speciális, ciklikusan hullámzó teljesítményt mutatott. A Tesla jellemzően gyengén kezdi a negyedéveket, és aztán piszkosul beleerősít – az első hónapban a teljes negyedéves forgalom 10 százalékát, a másodikban a 23 százalékát szokták hozni, a fennmaradó 67% (azaz kétharmad!) pedig az utolsó hónapra marad. Ha ez a papírforma most is bejön, a Tesla novemberben visszavált kettőt, decemberben pedig padlógázt ad – és ha így tesz, azzal nem csak a Sanderót hagyja le, hanem olyasvalamit ér el, amire még soha nem volt példa Európában.
A Tesla ugyanis nem európai gyártmány, tisztán elektromos a hajtáslánca, az árfekvése pedig a prémiumszegmensbe sorolja. Ebből a három alkategóriából még egynek sem sikerült soha a csúcsra kerülnie Európában, ha viszont összejön a Model Y-nak a bravúr, most egyszerre dőlhet meg mindhárom alapigazság – illetve mind a négy, hiszen középkategóriás modell sem győzött még Európában.
Persze a koronavírus, a beszállítói válság, a gazdasági összeomlás és a régióban közvetlen határain zajló immár két háború fényében csak egy dolgot jelenthetünk ki biztosan: hogy bármi megtörténhet, és annak az ellenkezője is. Ha viszont a hátralévő hetekben semmilyen külső erő nem nyúl bele az európai autópiacba, olyan autó lehet a kontinens kedvence, amelyre senki nem számított.