Úgy tudni, két darab új Toyota Mirai fut a magyar utakon. Ez a Toyota legutóbbi üzemanyagcellás modellje, amely a sajátos technológia miatt drága, ugyanakkor az elégtelen töltőinfrastruktúra miatt nehezen is használható mifelénk. Nemcsak nálunk ilyen a helyzet, 2022-ben 32 darab üzemanyagcellás autót értékesítettek Németországban.
Ám a Toyota továbbra is hisz a hidrogén felhasználásában, amely segíthet az ipar és a közlekedés környezetkímélőbbé tételében, illetve a márka nullaemissziós átállásában, amelyet 2040-re terveznek Európában és 2050-re globálisan. Múlt héten a Kenshiki Fórumon, a Toyota éves rendezvényén, ahol a jövő újdonságairól beszélnek a japán gyártó vezetői, a hidrogénhez kapcsolódó újításokról is beszámoltak.
A Toyota várakozásai szerint Európa lesz a világ egyik legnagyobb hidrogén-üzemanyagcellás piaca 2030-ra, ezért új vállalatot alapítanak itt. A Hydrogen Factory Europe nemcsak fejleszti és gyártja az üzemanyagcellákat, de felel a hidrogénes technológia és rendszerek kereskedelmi koordinációjáért is, így az értékesítés és az aftersales is ide tartozik majd.
Ennek alapját az Európai Bizottság Green Deal terve adja, amely 45 milliárd eurós befektetést tartalmaz 2027-ig, a nullaemissziós technológiák, így hidrogén elterjedésének támogatására az iparban. Ugyanakkor az Európai Unió szállítási infrastruktúra alapja 284 millió eurós támogatást hirdetett töltőállomások létrehozására. A tervek szerint a transzeurópai szállítási útvonalak mentén 200 km-enként akarnak töltőket kialakítani.
Mint ismert, 2015-ben jelent meg a világ első sorozatgyártású, hidrogén-üzemanyagcellás szedánja, a Mirai, amelyet 2020-ban követett a második generációs üzemanyagcellás technológia a Mirai második generációjában. Ez a technológia idén az új Toyota Crownban is bemutatkozott Japánban. A Kenshiki Fórumon pedig bejelentette, hogy dolgozik a következő generációs üzemanyagcellán.
2026-ban kerül piacra, hosszabb életciklust, 20%-kal nagyobb hatótávolságot és legalább harmadával kisebb költséget ígérnek.
A Kenshiki Fórumra a Toyota elhozott egy üzemanyagcellás Hiluxot, amelyet nagyjából fél év alatt fejlesztettek tavaly nyártól kezdve. 2024-ben jönnek majd a modellekkel a közúti tesztek. A jelenlegi modell még egy nagyon kezdetleges prototípus, ám amikorra sorozatgyártásra kész lesz addigra, ahogy a szakember fogalmazott: minden tekintetben Hilux lesz, ugyanazt nyújtja, amit a jelenlegi dízel változatok.
Ezek a hatótáv, a gyors tankolhatóság és a terhelhetőség – ezek azok, amit a vevők elvárnak egy ilyen munkaeszköztől. 0–24-es „szolgálat” esetén még villámtöltéssel sem lehetséges az akkumulátoros elektromos hajtás alkalmazása, mert a telepek tönkremennének. Itt léphet elő az üzemanyagcellás elektromos hajtás.
Vizsgálják a különböző teljesítményű, szabadon méretezhető, komplex alakú, ezáltal pedig szélesebb körben felhasználható üzemanyagtartállyal rendelkező modulokban rejlő potenciált. Így személyautók mellett teherautókban, buszokban, hajókban és épületinfrastruktúrában is alkalmazható.
A francia Hyliko és a holland VDL Groeppal együtt készítettek üzemanyagcellás vontatókat, amelyeket a Toyota saját logisztikai rendszerében már alkalmaz. Emellett a francia GCK a Toyota üzemanyagcellás moduljai segítségével alakít át dízelmotoros buszokat zéró emissziós, hidrogénes járművekké, miközben a norvég Corvus a hajózásban alkalmazza a technológiát.
Már ma is léteznek üzemanyagcellával foglalkozó vállalatok Európában, de ez a szint, amit a Toyota hirdet, segíthet áttörést elérni.