A Stellantis és a moduláris, cserélhető akkucsomagok specialistájának számító, kaliforniai Ample kötelező érvényű megállapodást kötött, amelynek értelmében már 2024-ben megjelenhetnek Európában azok az automatizált szervizállomások, ahol 5 perc alatt teljesen feltöltött akkumulátort szerelnek az erre alkalmas autókba.
Az ötlet nem új, sokan jelentős összegeket fordítottak a megvalósítására, a cserélhető villanyautó-akkumulátor azonban a mai napig nem terjedt el piaci alternatívaként. A technológia persze működik: a kínai NIO, amely másfél éve jelentette be, hogy Magyarországon fogja gyártani akkucserélő infrastruktúráját, a napokban nyitotta meg harmincadik PSS (Power Swap Station) állomását Európában. Tudomásunk szerint azonban technológiájuk csak a saját, azaz a NIO által gyártott autókat tudja kiszolgálni, így a piac egészére vonatkozóan nem hoz megoldást.
Ez teljesen érthető, hiszen egy villanyautóban az akkumulátor szerves része a hajtásláncnak, a vezérlését, a hűtését, a kisütését, a töltését pontosan kalibrálják a gyártók – ugyanakkor, mivel mindez elektronikusan, programozás útján valósul meg, elméletileg megoldható, hogy egy generikus akkucsomagot bármilyen modellhez igazítsanak. Ha ez sikerül, akkor már „csak” a csatlakozási pontokat, a rögzítéseket, valamint az akkumulátor befogadására szolgáló üreg méreteit kell szabványosítani – az Ample moduláris akkutechnológiája elméletileg pont ez utóbbit küszöbölheti ki, bár valamiféle sztenderdizációra akkor is szükség lesz, hacsak nem akarják a helyszínen összelegózni az adott típusba illő akkucsomagot…
De ne szaladjunk ennyire előre, hiszen még csak jövőre indul az a kísérlet, amiben a Free2move autómegosztó szolgáltató Fiat 500e flottáján tesztelik a rendszert. Száz darab Ample-kompatibilis autót helyeznek forgalomba Madridban, aztán majd meglátják.
Az Ample akkucserélő infrastruktúrája egyébként állítólag három nap alatt telepíthető bárhol, így a szolgáltatás rugalmasan tud alkalmazkodni a felvevő piac fluktuációihoz, az időszakos csúcsokhoz.
Bár szkeptikusak vagyunk, örülnénk, ha beválna a technológia, mert az akkumulátor cseréje sokkal fenntarthatóbb megoldásnak hangzik a jelenlegi gyakorlatnál, hiszen az akkumulátorokat rendszeres átvizsgálásban, karbantartásban részesítheti a szolgáltató, és a kontrollált, optimális feltöltés is jobbat tesz az akkuk élettartamának.
Ez a rendszer egyébként az akkumulátorok összállományának egységes állapotát, és ezáltal a technológia értéktartását is javítaná, ki lehetne ugyanis küszöbölni egy sor olyan, a felhasználótól függő változót, amelyek jelentős mértékben befolyásolják az akkumulátorok egészségét.
Járulékos előny lehetne, hogy amennyiben a villanyautóval együtt nem kellene megvásárolni az akkumulátort, hanem azt szolgáltatás formájában bérelhetnék vagy vásárolhatnák meg utólag, a költségeket arányítani lehetne a használathoz, ami észszerűbbé és megfizethetőbbé tenné a villanyautózást. Ez egyébként (mármint az akku bérlése) egyes országokban, bizonyos autógyártóknál már ma is választható alternatíva, igaz, a cseréléssel járó folyamatos kontroll nélkül.