Az USA közlekedésbiztonsági hatósága, az NHTSA évek óta vizsgálja a Tesla önvezető rendszerének működését. Szintén kutatják, hogy mennyire voltak hatékonyak az Autopilot rendszerben azonosított (és számtalan balesetben igazolt) hiányosságok korrigálására tett kísérletek. Az intézet végül arra a következtetésre jutott, hogy az Autopilot óvintézkedései nem elégségesek, így a felhasználók könnyen visszaélhetnek a rendszerrel.
A Tesla évek óta ígéri, hogy már csak egy lépésnyire van a teljes és feltétel nélküli önvezetéstől. Ehhez képest 2016 óta több száz baleset – köztük jó néhány halálos – történt, amelyek többségében vagy közvetlenül a technika, vagy az annak használati szabályait be nem tartó, tehát felelőtlenül viselkedő autóvezető bizonyult hibásnak.
Az ilyen rendszerekkel szemben azonban elvárás, hogy az autonómia szintjétől függően megköveteljenek bizonyos fokú jelenlétet a vezető részéről – például, hogy folyamatosan tartsa a kezét a volánon. Ezt azonban nemegyszer kijátszották a Tesla-tulajdonosok, amiért elsősorban nem az élelmes vezetőket, hanem a nem eléggé elővigyázatos gyártót teszi felelőssé a hatóság.
Maga a robotpilóta sem volt mindig a helyzet magaslatán. Előfordult, hogy nem tartották be a sebességkorlátozást a Teslák, máskor egyenesen haladtak tovább a kanyarodósávban, illetve STOP-táblánál csak lassítottak, de nem álltak meg teljesen.
Az NHTSA egyébként maga is ludas abban, hogy a balesetek bekövetkezhettek: a 2016-os hibákat követően megvizsgálták, és végül engedélyezték az Autopilot működését. A mostani döntést két konkrét eset hívta életre: az egyikben mentőautóknak rohant neki egy Tesla, a másikban pedig indokolatlanul vészfékezést kezdett egy jármű az autópályán.