Az új autók utas- és gyalogosvédelmi teljesítményét kiértékelő Euro NCAP folyamatosan fejleszti szempontrendszerét, ezért az egyes években elért eredmények nem feltétlenül összehasonlíthatók a korábbi évek teljesítményével.
Ezt sokszor elmondtuk már, de minden alkalommal fontos emlékeznünk erre: míg 2020 és 2022 között nem változtatott vizsgálati módszertanán a szervezet, 2023-ra vadonatúj, szigorúbb feltételeket vezettek be.
Ezért bár a korábbi vizsgálati metodika szerint több autó is 90 százalék felett teljesített a gyermek utasok védelme terén, 2023-tól új időszámítás indult, és ebben egyelőre a Mercedes EQE SUV az egyetlen, amely elérte ezt a mérföldkövet.
Gyermek utasvédelem (90%)
A konkrét védelem terén maximálisan, 100 százalékon teljesít az autó. Frontális és oldalirányú ütközés során mindkét tesztbábunál (az egyik 6, a másik 10 éves gyermeket szimulál) maradéktalan a védelem. Külön jó, hogy amennyiben az első utasülésre gyerekülést szerelünk be, a légzsák automatikusan kikapcsol – még jobb, hogy ez a rendszer maximálisan megbízhatóan működik, és nem keveri össze a felnőtt utast a gyermeküléssel.
További előny, hogy az autó riaszt, amennyiben kiszálláskor a hátsó ülésen felejtenénk az oda beszállt (vagy gyermekülésbe bekötött) gyermeket.
Érdekes módon a többi vizsgálati területen már nem nyújtott kiemelkedő teljesítményt az EQE SUV.
Felnőtt utasvédelem (87%)
Bár a felnőtt utasok ütközésvédelme frontális és oldalirányú ütközésnél egyaránt jó vagy kiváló, másik autóval ütközve agresszív a Mercedes (azaz a másik fél kárára óvja saját utasait). Az első központi légzsák hatékonyan óvta a tesztbábukat attól, hogy oldalirányú ütésnél összefejeljenek. Itt azonban nem áll rendelkezésre elég adat ahhoz, hogy megállapítsák, hogy testalkattól függetlenül minden utas részesülne ebben a védelemben, ezért pontot vesztett az EQE SUV.
A fejtámaszok elöl és hátul egyaránt hatékonyan óvnak az ostorcsapás-nyaksérüléstől. Az autó fékvezérlése megelőzi a balesetet követő, további ütközéseket, azonban vízbe esve csak az ajtók nyithatósága biztosított, az ablakok működése nem.
Gyalogosvédelem (80%)
A gyalogosokkal és kerékpárosokkal szemben sem nagyon elnéző az elektromos Mercedes. A bicikliseket minden helyzetben felismerte és elkerülte az autonóm vészfékrendszer, a gyalogosoknál azonban bizonyos szituációkban csak jó, és nem kiváló a teljesítmény.
Jó pont, hogy tolatáskor is észleli az élő akadályt az autó, illetve nem engedi, hogy rányissuk az ajtót a hátulról közeledő kerékpárosra. Rossz pont, hogy amennyiben mégis gázolásra kerül sor, a fényszórók környéke, valamint a szélvédő kerete oldalt és alul egyaránt kemény és kíméletlen a fejjel.
Vezetőtámogató rendszerek (85%)
Az elektronikus vezetőtámogató rendszerek terén általánosan jól teljesít a nagy szabadidőjármű, egyedül a vezető fáradékonyságát, figyelemvesztését felügyelő rendszer képességei maradtak el az elvárásoktól.