Az ausztrálok körében végzett új felmérés szerint a férfi sofőrök körében elterjedt a közúti agresszív viselkedés általános növekedése az utakon. A Drive magazin cikke szerint a Budget Direct biztosítótársaság 825, 18 év feletti ausztrál állampolgárt kért meg arra, hogy osszák meg a közúti dühöngéssel kapcsolatos tapasztalataikat, majd a válaszokat összehasonlította egy 2021-ben végzett hasonló felmérés eredményeivel – írta a Traffix.hu.

A felmérés szerint 2020 óta 18 százalékkal nőtt azoknak a közlekedőknek a száma, akiket szóbeli sértegetés ért az utakon, a válaszadók 83 százaléka mondta, hogy már szidalmazták vagy durva gesztusokat kaptak más közlekedők részéről.

A férfi járművezetők felülreprezentáltak az adatokban: a 2021-es 38 százalékról 2023-ra 48 százalékra nőtt a férfiak aránya, akik az elmúlt 12 hónapban közúti erőszakos incidensben érintettek voltak. A megkérdezett férfi járművezetők 51 százaléka vallotta be, hogy kiabált, káromkodott vagy durva gesztusokat tett egy másik járművezetővel szemben, ami a 2021-es 40 százalékos arányról emelkedett.

A tanulmány szerint a 25-34 éves járművezetők volt az a korcsoport, amelyik a legnagyobb arányban tapasztalta – vagy követte el – a közúti incidenseket. Aggasztó, hogy 2021-ről 2023-ra megduplázódott azoknak a járművezetőknek a száma is, akik bevallották, hogy szándékosan bántottak vagy fenyegettek meg egy másik közlekedőt.

A felmérés arról is megkérdezte a válaszadókat, hogy melyik autótípusok a leggyakoribb szereplői a közúti dühkitöréseknek, és a megkérdezettek 49 százaléka a Holden-tulajdonosokat jelölte meg a legagresszívabb sofőrként az utakon. (A Holden gyakorlatilag az ausztrál Opel.) Ezt követték a BMW, a Ford és a Mercedes-Benz sofőrjei, míg a Kia sofőrjeit ritkábban azonosították agresszívként, a válaszadók mindössze három százaléka nevezte meg a koreai autómárkát, amikor a közúti őrjöngés elkövetőit azonosította.

A válaszadók szerint a közúti dühkitörések többségét más járművezetők veszélyes viselkedése váltotta ki, 41 százalékuk pedig azt mondta, hogy visszatartaná őket a közúti dühkitörés elkövetésétől, ha a másik autó L rendszámtáblát viselne, vagyis látszana, hogy tanulóvezető, nem gyakorlott sofőr.