A fiatalok „fenyegetéssel” és „félelemmel” való megszólítására tett hagyományos kísérletek a vezetés megkezdésekor tanúsított magatartásuk befolyásolására kontraproduktívak lehetnek, különösen a fiatal férfiak körében – áll a RAC Foundation nevű brit autóipari kutatószervezet legújabb tanulmányában, amelynek megállapításait a Traffix.hu foglalta össze.
Ha sokkolni próbálják a fiatalokat, az védekező vagy akár ellenséges reakciókat válthat ki.
Ahelyett, hogy a járművezetést megelőzően a rájuk leselkedő kockázatokról beszélnénk, jobb lenne interaktívabb megközelítés, ahol a közúti biztonsággal kapcsolatos tényeket osztanák meg, és a fiatal résztvevőket arra ösztönöznék, hogy maguk vonják le következtetéseiket arról, milyen a helyes vezetési magatartás – áll a kutatás összegzésében. Az iskoláskorú tinédzserek közlekedésbiztonsági oktatásának finomabbnak kell lennie, és jobban figyelembe kell vennie a fiatal agyban végbemenő fiziológiai változásokat, valamint a fiatalok kockázathoz való hozzáállását.
A briteknél jelenleg egy DriveFit című 40 perces filmet vetítenek le a gyerekeknek az osztályteremben, melyet 45 perces online workshop követ a film bemutatását követő két héten belül. A film talkshow-szerű interjúformátumot alkalmaz, melyben szakértő vendégek adnak tájékoztatást, bemutatókat és tippeket arról, hogy a fiatalok hogyan tudják a legjobban kezelni a vezetni tanulás folyamatát, valamint hogyan lehet visszaszorítani a gyorshajtással, fáradtsággal, mobiltelefon-használattal és ittas vezetéssel kapcsolatos kockázatos vezetési magatartásformákat. A filmet követő online workshop arra ösztönzi a résztvevőket, hogy emlékezzenek a filmre, és a saját személyes helyzetükre vonatkozó tanulságokat vonják le belőle.
Nagy-Britanniában a 17–24 év közötti fiatal járművezetők az összes halálos és súlyos sérüléssel végződő ütközés 24 százalékában érintettek, annak ellenére, hogy az összes jogosítvánnyal rendelkezők jóval kisebb hányadát teszik ki (7%).