Kína először lesz a világ legnagyobb autóexportőre az idén, miután megugrottak a szállításai Oroszországba és Mexikóba – írja a japán üzleti körök lapja, a Nikkei nyomán az MTI.
A Kínai Autógyártók Szövetségének (CAAM) előzetes adatai szerint a januártól november végéig tartó időszakban a Kínában gyártott autók kivitele éves szinten 58,4 százalékkal, 4,41 millióra nőtt. Ezzel szemben Japán 3,99 millió autót szállított külföldre; az év végéig ez a szám 4,3 millióra emelkedhet, vagyis 11 hónap alatt több autót exportált Kína, mint amennyit Japán várhatóan egész évben fog.
Hosszú évek óta Japán a világ legnagyobb autóexportőre, csak egyszer, 2016-ban előzte meg Németország.
A trónfosztás, azon belül is a kínai autókivitel ilyen mértékű erősödése annak köszönhető, hogy az ázsiai ország csaknem hétszer annyi autót exportált Oroszországba, mint tavaly.
November végével bezárólag mintegy 730 ezer autó került Oroszországba, amivel Kína gyakorlatilag betöltötte azt az űrt, ami azután keletkezett, hogy az orosz-ukrán háború miatt az európai és a japán márkák kivonultak az orosz piacról. A második legnagyobb autóexport-piaca Mexikó lett, ahová november végéig 330 ezer autót szállított, 71 százalékkal többet a tavalyinál. Mexikói jelenlétére Kína ugródeszkaként tekint ahhoz, hogy esetlegesen terjeszkedhessen az amerikai és a kanadai piacon.
Emellett az elektromos és más alternatív energiát használó járművek globális exportját is jelentősen bővítette Kína. Az eladott kínai villanyautók száma Európa mellett a délkelet-ázsiai országokban is nő, ahol hagyományosan erős a japán cégek pozíciója.