Az Európai Bizottság legfrissebb adatai szerint a kontinens közúti halálozásainak mintegy 25%-a az előzetes alkoholfogyasztásra vezethető vissza, ami azt jelenti, hogy a második leggyakoribb oka a fatális kimenetelű baleseteknek – írják a Közlekedésbiztonság oldalán. Ugyanakkor csak a járművezetők 1%-ának véralkohol-szintje éri el vagy haladja meg a 0,5 g/l-t a baleset pillanatában, ami már elég a biztonságos közlekedéshez nélkülözhetetlen képességek romlásához.

Már évtizedek óta küzdenek az ittas vezetéssel szemben, ennek jegyében nemzetközi szinten is folyamatosan szigorítanak a szabályokon – a legnagyobb hatásfokú intézkedésnek mégis azt tartják, amikor az 1970-es évektől megkezdték a kisméretű elektromos légalkoholmérők alkalmazását. A téma fontosságát jól mutatja, hogy 0,8 g/l-es BAC-érték mellett a 2,7-szeresére, 1,5 g/l-es esetén pedig a 22-szeresére nő a baleseti kockázat, míg a halálos közúti balesetek esélye a 200-szorosára emelkedik.

Az ittas járművezetők száma azonban továbbra is magas, így az Európai Bizottság további beavatkozásokat javasol a visszaszorításukat. Az egyik központi intézkedés az lenne, hogy a jogszabályilag megengedett véralkohol-értéket általánosan 0,5 g/l-re csökkentenék, a kezdő vezetők esetében pedig zéró toleranciát vezetnének be. Emellett az alábbi szigorításokat javasolják:

  • véletlenszerű légvételi tesztek alkalmazása valamennyi járművezető esetében, és nem csak azon járművezetők körében, akik gyaníthatóan ittasak;
  • a lebukás, tettenérés esélyének növelése több véletlenszerű közúti légvételi teszt végrehajtásával (különösen olyan helyeken és időpontban, ahol és amikor az ittas vezetés nagyobb valószínűséggel előfordul);
  • alkoholszondás indításgátló felszerelése valamennyi, első alkalommal, de súlyosan ittas, továbbá visszaeső ittas járművezetők gépkocsijába, járművezetői továbbképzéssel kombinálva;
  • tudományos kutatásokon alapuló, hatékonyabb közlekedésbiztonsági kampányok és oktatási programok végzése, korosztálytól függetlenül;
  • az alkoholtartalmú italok elérhetőségének korlátozása, különösen a fiatal, kezdő járművezetők számára, például az alkoholvásárlás korhatárának emelésével, valamint az alkoholtartalmú italoknak a benzinkutakon, pihenőhelyeken, utak mentén lévő étkezőhelyeken, kávézókban stb. történő értékesítés tilalmával.