Vizsgálatot folytatnak a következő hetekben az Európai Bizottság nyomozói annak érdekében, hogy meggyőződjenek róla, szükséges-e bármilyen intézkedést bevezetniük az európai villanyautó-gyártók védelmében – tudta meg exkluzív forrásokból a Reuters.

Három kínai gyártót is érint a vizsgálat: a Geely és a SAIC mellett azt a BYD-et, mely nemrégiben bejelentette, hogy az első európai üzemét Szegeden építi fel.

Több, a procedúrában részt vevő személy a hírügynökségnek elárulta, hogy már októberben kezdetét vette a vizsgálatsorozat: az összesen 13 hónapon át tartó folyamatban arra akarnak fényt deríteni, hogy az olcsóbb, kínai gyártmányú járművek tisztességtelenül részesülnek-e az állami támogatásokból. Erre versenypiaci okok miatt van szükség, ugyanis felmerült a gyanú, hogy ez sportszerűtlen hátrányt jelent a Kínán kívüli konkurenciára, például a BMW-re, a Renault-ra és a Teslára nézve.

Az ellenőrzés tovább fokozta a Kína és az Európai Unió közötti ellentétet, sőt, a pekingi városvezetés „protekcionista” eljárásnak nevezte azt. Egyes források szerint a nyomozók már megérkeztek Kínába, viszont az Európai Bizottság kereskedelmi szóvivője szerint januárban és februárban fogják felkeresni a telephelyükön a kínai gyártókat. Amennyiben beigazolódik a gyanú, miszerint valóban tisztességtelen előnyhöz jutottak, ún. védővámot vethetnek ki velük szemben.

Megkereste az érintetteket is a hírügynökség, de a kínai kereskedelmi minisztérium, a BYD és a SAIC nem reagált, a Geely pedig nem akarta kommentálni a vizsgálatot. Ugyanakkor a Geely hivatkozott a cég októberi állásfoglalására, melyben leszögezte, minden törvényt betartott, egyúttal globálisan tisztességes piaci versenyben vett részt.