Covid, csiphiány, háború – az utóbbi időszakban legtöbbször ezek az indokok jelentek meg magyarázatként, hogy miért is van gond, akár a gazdasági környezetben, akár az autóiparban. A nehezítő tényezők azonban nem voltak rossz hatással a Toyotára. A márka hazai importőrjének csütörtöki sajtótájékoztatóján lejátszott kisfilmben is szerepeltek ezek a szavak, de ami mindig követte őket, az az új terv, az új stratégia volt. Végül kiderült, hogy kevés olyan mutató van, amelyben a márka nem javította meg saját eredményét, döntött saját vagy iparági rekordot 2023-ban.

Végleges adatok a teljes 2023-as évre még nem érhetőek el, ám az előny mértékéből így is biztos, hogy a Toyota, a Lexus, a Daihatsu és a Hino márkákat összefogó Toyota Csoport 2023-ban is a világ első számú autógyártója volt – mondta el Varga Zsombor, a Toyota Central Europe PR-menedzsere a sajtótájékoztatón.

November végéig a vállalat 10,2 millió új autót értékesített világszerte, ebből 8,6 millió volt Toyota, 745 ezer Lexus, 735 ezer Daihatsu és 120 ezer Hino, ami időarányosan rekord. A várakozások szerint a teljes évre vonatkozó eladások elérik majd a 11 millió darabot.

Lerohanják a magyar piacot a Toyoták 1

Európában is eddigi legjobb évét zárta a csoport, eladásait 9%-kal növelve 1 173 500 új autót értékesített, 1,1 millió Toyotát és 73 500 Lexust eladva. Utóbbi adat is új rekord a prémiummárka életében.

Még nincs végleges eredmény, de a várakozások szerint a Toyota nyeresége megközelítheti a 30 milliárd dollárt, amivel továbbra is a világ legnyereségesebb autógyártója lehet. Profitabilitási szempontból a vállalat kilenc évtizedes történetének legsikeresebb éve lehet a tavalyi. Innen már az sem meglepő, hogy az Interbrand értékelése szerint a Toyota a világ legértékesebb autómárkája, 64,5 milliárd dollárosra becsült márkaértékkel.

Magyarországot sem kerülte el a Covid, a csiphiány vagy a háború hatása, ez azonban nemigen látszik a Toyota hazai importőrjének 2023-as adataiból. László Richárd, a Toyota Central Europe magyarországi országigazgatója elmondta, a Toyota és a Lexus is rekorderedménnyel zárta az évet. A Toyota 15%-kal, 17 300 darabra, a Lexus pedig 47%-kal, 1100 darabra növelte értékesítéseit hazánkban.

Lerohanják a magyar piacot a Toyoták 15

A márkák sorrendje Magyarországon 2023-ban, személyautó- és könnyűhaszonjármű-eladás alapján

Nemcsak a magánvásárlók körében volt a Toyota a legnépszerűbb, de a legalább nyolc éve piacvezető Fordot megelőzve a céges vásárlóknál is elsőként zártak – fejtette ki a szakember.

2024-ben is megmaradhat a lendület, mert idén 20 teljesen új vagy frissített Toyota és Lexus modell érkezik a magyar piacra.

Az érkező újdonságok

2024-ben bemutatkozó új Toyota modellek:
C-HR, Camry, Land Cruiser, Proace MAX (áruszállító és személyszállító kivitelben)
új, akkumulátoros elektromos B-SUV (az Urban Crossover Concept sorozatgyártású változata)

2024-ben megújuló Toyoták:
Yaris, GR Yaris, Yaris Cross, Proace City, Proace City Verso, Proace, Proace Verso, Hilux

2024-ben piacra kerülő új Lexus modellek:
LBX, LM

2024-ben megújuló Lexus modellek:
UX, NX

Nem kérdés, hogy lesz mit eladnia a Toyotának 2024-ben is, amely évben László Richárd szerint a hazai autópiac általánosan nem túl erős helyzetéből lassú kilábalás várható. A szakember az infláció lassú csökkenésére számít és bízik a kamatszint javulásában, ami jelenleg nagyon megnehezíti a márkák dolgát.

Mint elmondta, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének előrejelzése 7 százalékos csökkenést jelez az előttünk álló évre. Az autómárkák importőrjeit tömörítő szervezet szerint 100 ezer személyautó és 20 ezer kishaszonjármű kelhet el, ami elég alacsony szám, de elérése még így is ambiciózus lehet.

Lerohanják a magyar piacot a Toyoták 18

László Richárd országigazgató beszél a Toyota 2023-as hazai évéről a márka sajtótájékoztatóján

A piaci információk szerint jelentős csökkenés érezhető a szerződéskötésekben szeptember óta, ugyanakkor ott vannak a raktárkészletek, amelyek árversenyt hozhatnak a piacra. Ebből várhatóan a Toyota sem marad ki. Mint László Richárd a Vezess kérdésére elmondta, a jelenleg stabilnak mondható forint/euró árfolyamot figyelembe véve egyes új modellek esetében (pl. az új C-HR, a frissített bZ4x) már kedvezőbb árszinttel dolgozhat a Toyota, míg más típusokra a jelenlegi környezet lehetővé teszi jelentős kedvezmények adását.

2024-re egy új márkanevet is meg kell tanulnunk a Toyota-csoportban, miután Magyarországon is útjára indul a Kinto mobilitási szolgáltató, amely tartósbérletet, olyan lízingkondíciót kínál, amely itthon nem volt elérhető. Ezzel markáns szereplője kíván lenni az elektromos autók vásárlását támogató programnak és komoly tervei vannak a zéró emissziós hidrogénalapú mobilitás terén is.