Még tavaly nyáron jelentették be, hogy rajthoz áll a 2025-ös Dakar-ralin a Dacia, a felkészülést pedig nem igazán aprózza el a román márka. Ezt szem előtt tartva olyan nagyágyúkat szerződtetett a projektjéhez, mint az ötszörös Dakar-győztes Nasszer al-Attijah, Cristina Gutiérrez vagy éppen a kilencszeres ralivilágbajnok Sébastien Loeb.

A kéthetes sivatagi verseny mellett a tereprali-világbajnokságon (W2RC) is próbára teszik, mit tud a robusztus kialakítású Dacia Sandrider, amit kedd délelőtt, egy hibrid sajtótájékoztató keretében lepleztek le. Bár egy teljesen új versenyautóról van szó, bevallották, az ihletet egy korábbi tanulmányautóból, a Manifestóból merítették, részben pedig a Prodrive konstrukciójából.

Nézd meg videón a Dacia Dakar-autóját:

a videó a hirdetés után indul

A versenyzők véleménye is számított

Igencsak nyomatékosan hangoztatták az online is közvetített sajtóeseményen, hogy a tervezés során a mérnököké mellett a versenyzők és a navigátorok véleményére is adtak, de még a virtuális valóságot is bevonták a folyamatba. A hatékonyság egyik kulcsát abban látják a Daciánál, hogy csak olyan karosszériaelemek kerültek fel a Sandriderre, amikre valóban szükség van, markáns szerepet töltenek be az aerodinamikában – magyarán: mellőztek mindenféle sallangot.

A képre kattintva galéria nyílik:

A kevesebb néha több? Így nyerne a Dakaron a Dacia 1

Az pedig, hogy valóban figyelembe vették versenyzőik visszajelzéseit, olyan egyszerű, de annál zseniálisabb megoldásokban köszönt vissza, mint az autó oldalára erősített mágneses lemezek, amik azt akadályozzák meg, hogy elguruljanak a csavarok, ha esetleg szerelni kell az autót – és ha már szerelés: a pótkerekeket és a szerszámokat is úgy helyezték el, hogy azokhoz könnyebben hozzá lehessen férni.

Hasonlóan elmés találmány a moduláris műszerfal, amin a versenyzők kényük-kedvük szerint variálhatják az elemek elrendezését. Egy másik fejlesztésére pedig szabadalmat is benyújtott a Dacia: a karosszériát egy olyan, pigmentekből álló bevonattal látták el, ami az infravörös sugarakat visszaverve segít alacsonyan tartani a vezetőkabin hőmérsékletét.

A kevesebb néha több? Így nyerne a Dakaron a Dacia 17

Fotó: Dacia

Már most egyre jobb, és még környezetbarát is

A felesleges elemek elhagyása mellett szerepet játszott az is a súlycsökkentésben, hogy egy könnyebb csővázra építették a Sandridert, ami ezeknek köszönhetően 15 kilogrammal nyom kevesebbet a korábbi prototípusokhoz képest. Emellett 10 százalékkal sikerült csökkenteni a légellenállást, ami jó hír az üzemanyagfogyasztásra nézve, a felhajtóerő pedig 40 százalékkal alacsonyabb, mint a riválisok esetében, ami pedig a dűnéken jelenthet majd előnyt.

Egyébként az Aramco szintetikus üzemanyagára esküsznek a Daciánál, mint egyszerű és megfizethető alternatívára, így csökkentve a környezetre gyakorolt terhelést. A „boszorkánykonyha” titka abban rejlik, hogy a szintetikus üzemanyagok a megújuló hidrogént a leválasztott szén-dioxiddal kombinálják, ami összességében alacsonyabb károsanyag-kibocsátását eredményez úgy, hogy közben a mai motorokkal teljesen kompatibilis a technológia.

A kevesebb néha több? Így nyerne a Dakaron a Dacia 18

Fotó: Dacia

A Dacia csúcskategóriás tereprali-autójának hajtását 3,0 literes, biturbós V6-os motor biztosítja, direkt befecskendezéssel, ami a Renault és a Nissan együttműködéséből született meg. A hatgangos szekvenciális váltóval szerelt Sandrider teljesítménye 360 lóerő, mellé pedig 539 Nm-es forgatónyomaték párosul. Az Ultimate T1+ szabványnak megfelelően megépített technika 4140 mm hosszú, 2290 mm széles és 1810 mm hosszú. A tengelytávja 3000 mm, az első és hátsó túlnyúlása pedig 590, illetve 550 mm.

Még idén harcba száll a Dacia

Teljesen nyilvánvaló, hogy a Dacia szeme előtt már a 2025-ös Dakar-rali lebeg, de természetesen nem kockáztatja meg, hogy az legyen a Sandrider első éles bevetése. Ezért – a nyári teszteket követően – még idén októberben, a tereprali-vb marokkói állomásán sor kerül a hivatalos bemutatkozásra. A Dacia Sandriders tehát három párost vonultat fel, és már azt is bejelentették, hogy Loeb mellé Fabian Lurquint ültetik be, míg Gutiérrez társa Pablo Moreno Huete lesz.