A jelenleg érvényes szabályok szerint, ha egy járművezető egy közlekedési szabálysértés miatt elveszíti a jogosítványát egy másik uniós országban, mint amelyik a jogosítványát kiállította, a legtöbb esetben a szankció csak abban az országban alkalmazandó, ahol a jogsértést elkövették, és az EU többi részén nem jár korlátozással. Ezen változtatnánk a jövőben az Európai Parlament képviselői, akik kedden megszavazták az erről szóló előterjesztést a beszámoló szerint.
Annak biztosítása érdekében, hogy a külföldi illetőségű személy vezetői engedélyének felfüggesztését, korlátozását vagy visszavonását valamennyi uniós országban alkalmazzák, az új szabályok előírnák, hogy az erről szóló határozatot továbbítani kell a vezetői engedélyt kiállító uniós országnak.
Veszélyes szabálysértések
A képviselők azt javasolják, hogy az érvényes jogosítvány nélküli vezetést vegyék fel a súlyos közlekedési szabálysértések – például az ittas vezetés vagy a halálos közúti balesetek okozása – listájára, amelyek maguk után vonják az uniós országok közötti információcserét a vezetésről való eltiltásról.
A sebességkorlátozás 50 km/órával történő átlépése szintén az egyik súlyos közlekedési szabálysértés, amely a vezetéstől való eltiltáshoz vezethet.
A képviselők a lakóövezetekre alacsonyabb sebességkorlátozást állapítanának meg, ami azt jelenti, hogy az ilyen utakon a megengedett sebességhatár 30 km/órával való túllépése szintén a jogosítvány elvesztését vagy felfüggesztését vonhatná maga után.
Határidők
Az Európai Parlament azt is javasolja, hogy az uniós országoknak tíz munkanapos határidőt szabjanak meg arra, hogy tájékoztassák egymást a járművezetők jogosítványtól való megfosztásáról szóló határozatokról, 15 munkanapos határidőt pedig annak eldöntésére, hogy a gépjárművezetéstől való eltiltás alkalmazandó-e az egész EU-ban. Az érintett járművezetőt hét munkanapon belül tájékoztatni kellene a végleges döntésről.
„Biztos vagyok benne, hogy ez az irányelv nem csak a közúti balesetek számának csökkentését fogja elősegíteni, hanem hozzájárul ahhoz is, hogy a polgárok jobban tudatában legyenek a felelősségteljesebb vezetés fontosságának, hajlandóak legyenek betartani a szabályokat, és vállalják a szabályok megszegésének következményeit, függetlenül attól, hogy hol vezetnek az EU-ban.”
– mondta Petar Vitanov (S&D, Bulgária), a Parlament jelentéstevője.
A javaslattal kapcsolatban a Parlament 372 szavazattal 220 ellenében, 43 tartózkodás mellett fogadta el álláspontját. A Parlament ezzel lezárta az első olvasatot, és mivel a Tanács még nem fogadta el saját tárgyalási álláspontját a tervezetről, ezért a 2024 júniusában megválasztandó új Parlament folytatja majd a munkát a jogszabályon.
Korábban
A járművezetéstől való eltiltásra vonatkozó szabályok a Bizottság által 2023 márciusában előterjesztett közlekedésbiztonsági csomag részét képezik. A csomag a közlekedési szabálysértésekről szóló, határokon átnyúló információcserére vonatkozó szabályokat is tartalmaz, amelyek végleges formájáról jelenleg is folynak a tárgyalások az Európa Tanáccsal.
A csomag célja, hogy javítsa a közúti közlekedés valamennyi résztvevőjének biztonságát, és hogy 2050-re a közúti balesetek halálos áldozatainak száma a lehető legközelebb kerüljön a nullához.