Bevezetésekor nem kap soros hathengeres motort: ezzel a szomorú hírrel mutattuk be 2023 májusában az akkor vadonatúj BMW 5-öst. A modell európai forgalmazásának őszi kezdetekor valóban csak négyhengeres belső égésű motorok és tisztán elektromos verziók szerepeltek a kínálatban, novemberben viszont befutott egy háromliteres hathengeres is – igaz, elektromos komponensekkel kiegészítve, plug-in hibridként.
Érdekes módon a hatodik generációs BMW 5 Touring premierjén ismét eljátsszák ugyanezt, de még tovább variálva a lehetőségeket. A tisztán elektromos és 48 V-os mild hibrid belső égésű erőforrások a májusi piaci bevezetéstől kezdve azonnal elérhetők lesznek. A két plug-in hibrid közül csak a kisebbik, négyhengeres kerül bele a kombiba, az is csak nyártól. Szintén nyárig kell várni a nagy klasszikus visszatérésére: ekkor jelenik meg a kínálatban egy háromliteres, soros hathengeres dízelmotor. Ennek maximális teljesítménye megegyezik a plug-in hibridével, és ez lesz az egyetlen 5-ös kombi, amely eléri a 250 km/óra végsebességet.
A két elektromos modellben közös a 250 kW-os, 430 Nm-es hátsó villanymotor; a BMW i5 M60 xDrive Touring csúcsverzióban ezt egy 192 kW (261 LE) csúcsteljesítményű, 365 Nm maximális forgatónyomatékú villanymotor egészíti ki. A rendszerteljesítmény átmenetileg mindkét i5 modellnél növelhető. My Mode Sport üzemmódban a kisebbik modell 20, a nagyobbik, összkerékhajtású villany-5-ös viszont már 62 kW-ot nyer így. A maximális forgatónyomaték szintén megugrik, ha aktiváljuk a Sport Boost funkciót vagy a rajtautomatikát: 30, illetve 25 extra newtonmétert kapunk ilyenkor.
A tisztán elektromos variánsok ugyanazt a 81,2 kWh nettó kapacitású akkumulátort alkalmazzák. Ez váltóáramról akár 22 kW-tal (széria: 11 kW), egyenáramról akár 205 kW-tal tölthető. A kisebb modell tíz perc alatt 149 kilométer megtételére elegendő energiát tud magához venni; a csúcsverzió esetében ez az érték 142 km. Az energiafogyasztást adaptív fékenergia-visszanyerés, valamint széria hőszivattyú segít csökkenteni. Külön vészüzemmód szolgál arra, hogy a fennmaradó töltéssel elbiceghessünk a legközelebbi töltőpontig: ebben a módusban akár 25 százalékkal messzebb juthatunk el egységnyi energiából.
A dízelmotorok mind 48 V-os mild hibrid technológiát alkalmaznak. A négyhengeresek esetében a szíjhajtással kapcsolódó villanymotor 8 kW-tal toldja meg a belső égésű motor teljesítményét, a hathengeres dízelnél a villanymotort a főtengelyre integrálták, csúcsteljesítménye pedig 13 kW. Ez utóbbi akár önmagában is képes mozgatni az autót.
A plug-in hibridek nyolcfokozatú, automata váltójába integrált villanymotorja 135 kW-tal járul hozzá a benzinmotor teljesítményéhez. Az elektromos egység névleges csúcsnyomatéka 250 Nm, azonban a villanymotor egy előáttételen keresztül kapcsolódik a váltó bemeneti tengelyére, így a maximális kiegészítő forgatónyomaték elérheti a 400 Nm-t.
A felfüggesztés megegyezik a szedánéval: elöl kettős keresztlengőkarokat, hátul öt lengőkaros futóművet kapunk, a megváltozott méretekhez és tömegarányokhoz igazított hangolással, illetve hajtáslánc-specifikus kiegészítő elemekkel. Szintén megkapja a kombi az adaptív elektromos kormányszervót; felárért (az elektromos csúcsmodellben alapáron) Integral Active Steering összkerékkormányzás is rendelkezésre áll.
A nagyfeszültségű akkumulátorokkal szerelt (tisztán elektromos és plug-in hibrid) modelleknél alapfelszerelés a hátsó légrugózás. A csúcskivitel kivételével progresszív lengéscsillapítókat szerelnek be; az i5 M60 xDrive Touring alapáron adaptív lengéscsillapítókat és ültetett felfüggesztést kap (opció a többi modellhez). Csak a zászlóshajóhoz rendelhető M Suspension Professional adaptív futómű, amelyhez elektromos, aktív kanyarstabilizátor is társul.
További műszaki részletekért kattints ide.
Ami a formatervet illeti, a szedán már kijelölte az utat a kombi számára. Újraértelmezett dupla vese maszk, akár világító szegéllyel; klasszikus dupla fényszóró LED-ekre újraírva, két függőleges nappalifény-elemmel és opciós mátrix LED adaptív világítással; vízszintes elrendezésű hátsó zárófények.
Egy alapszín, nyolc metálfény és három BMW Individual árnyalat (köztük két matt kivitel) alkotja a színpalettát. A keréktárcsák 18-19 colosak, de opcióként akár 21-ig is felmehet a méret. Az M Sports csomagban rendelhető, speciális 19 colos M könnyűfém keréktárcsa alapfelszerelés a BMW i5 M60 xDrive Touring modell esetében.
Az 5-ös kombi egyik legnagyobb piaca Japán, de nem feltétlenül a távol-keleti ország vásárlói miatt növelték meg a modell belső terét: a 2995 mm-es tengelytáv a legnagyobb a szegmensben. Ez az érték 20 mm-rel nőtt az előző generációs BMW 5 Touringhoz képest. Egyébként 97 mm-rel hosszabb (5060 mm), 32 mm-rel szélesebb (1900 mm) és 17 mm-rel magasabb (1515 mm) az újonc elődjéhez képest.
A válltér elöl is nőtt, de hátul aztán széltében-hosszában több a hely, mint az előző kombiban, a csomagtérnyílás érezhetően szélesebb lett, különösen a felső részén. A csomagtartó hajtásláncvariánstól és hajtásképlettől függetlenül ugyanakkora: 570/1700 literes. Ez elsősorban a plug-in hibrid modelleknél jelent számottevő bővítést; ez esetben a teljesen sík padló is említést érdemel – az elődmodell ilyet nem kínált. A hátsó üléstámla minden esetben 40:20:40 arányban dönthető, reteszelésük az automatikusan nyíló csomagtérajtó mellől, kényelmesen oldható. Vontatni hajtáslánctól függően 1500-2000 kilogrammot tud a nagy kombi.
A vezetői környezet megegyezik a szedánéval: a digitális műszeregység 12,3 colos, a központi kijelző 14,9 colos. A műszerfalon és az ajtópaneleken dekorvilágítás fut végig; opcióként kristályszerű felületkialakítású, animált fényhatásokat, valamint érintésérzékeny klímavezérlő kezelőszerveket biztosító BMW Interaction Bar is elérhető. Az alul laposra vágott, kettő- vagy (M kivitelben) háromküllős kormánykerék kezelőszervei haptikus visszajelzést adnak.
Alapfelszerelés a vegán belsőtér-kárpitozás, de kérhető Alcantara és valódi bőr is. Másutt is találkozunk fenntartható anyagokkal, a padló például 100 százalékban, a csomagtéri felületek 21 százalékban újrahasznosításból származnak.
Opciós az ülésfűtés és -klimatizálás, valamint a Comfort ülés. A fedélzeti klímaberendezés minden esetben hőszivattyús, így takarékosabb. Feláras a 1229 x 792 mm (azaz majdnem egy teljes négyzetméter) alapterületű, fix panoráma-napfénytető, amelyhez árnyékolórolót kínál a gyártó.
További opcióként üveg kezelőszervek, valamint 18 hangszórós Bowers & Wilkins hifi is kérhető. Az elektromos modellek kötelező hanggenerátorán túl a gázadást kísérő hanghatások is elérhetők.
A vezetőtámogató funkciók köre megegyezik a szedánéval. Kérhető olyan 2. szintű önvezető rendszer, amely 130 km/óra alatti sebesség esetén megengedi, hogy elengedjük a kormányt (a szemünket viszont nem vehetjük le az útról). Ugyanez a rendszer automatikusan képes sávot váltani: ehhez elég a visszapillantó tükörbe néznünk, miközben a berendezés jelzi, hogy a körülmények alkalmasak a sávváltásra.
A dugókövető adaptív tempomat 180 km/óráig működik, a parkolást megkönnyítő rendszerek között megtalálható az a BMW manőverezőasszisztens, amivel okostelefonról vezérelhetjük az autót, amely akár 200 méteres útvonalat is képes megjegyezni, és legközelebb önállóan végigmegy rajta.
A korábban megismertek szerint akár játékokat is játszhatunk a BMW 5 Touring központi kijelzőjén, rengeteg funkció vezérelhető szóbeli utasítással vagy okostelefonról, és természetesen vezeték nélkül, gyors 5G-kapcsolaton keresztül frissülnek a rendszerszoftverek.
Kíváncsi vagy, milyen az életben az új BMW 5-ös? A Vezess már tesztelte a modellt. Olvasd el!