A Fraunhofer Intézet, a nagy sebességű kísérleti folyamatok és szimulációk fizikai, gépészeti és számítástechnikai aspektusaival foglalkozó, németországi specialista a Mercedesszel közösen demonstrálta új technológiájának: a nagy sebességű röntgenkamerának a képességeit.

Úgy filmeztek le egy ütközést, mint még soha 1

A tesztet egy különleges kamrában végezték, ahol az autót fixen rögzítették, és az akadály rohant neki 60 km/óra sebességgel. A járműnek – egy Mercedes C-osztálynak – muszáj volt egy helyben maradnia, mert felette, pontosan kiszámított ponton egy lineáris részecskegyorsító helyezkedett el.

Ez másodpercenként ezerszer bombázta nagy teljesítményű röntgensugárzással az autót, szó szerint átvilágítva nemcsak annak, de a benne helyet foglaló töréstesztbábunak is a teljes szerkezetét.

Az így készült, nagy felbontású képsorozat korábban elképzelhetetlen információkkal szolgál a mérnököknek, akik nemcsak utólagos elemzéssel, hanem folyamatában tudják végigkövetni az egyes szerkezeti elemekben vagy a bábu testrészeiben bekövetkező deformációkat.

Úgy filmeztek le egy ütközést, mint még soha 19

A tesztben alkalmazott röntgenberendezés 1 kHz-en (lásd 1000 kép/másodperc) működik, és sokkal nagyobb teljesítményű, mint bármely hasonló, korábban alkalmazott képalkotó eszköz: a berendezés fotonenergiája 9 megaelektronvolt (MeV). A rendkívül rövid, ezredmásodperces „villanásoknak” köszönhetően elmosódás nélkül rögzíthetők a leggyorsabb folyamatok is.

A röntgenberendezés alkalmazása nem zavarja a szokásos kamerák és egyéb szenzorok működését, így nem szükséges külön töréstesztet végezni. Egyvalamire azért illik odafigyelni: a rendkívül erős röntgensugárzás mindenen is áthatol, és nem tesz jót az egészségnek, ezért a tesztépítmény falát további 40 centiméter vastag betonköpennyel vették körül, a laboratóriumot pedig 45 tonnás ajtó zárja el a külvilágtól.

a videó a hirdetés után indul