Tízéves útfejlesztési programba vág bele a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) – erősítette meg Németh Tamás, a cég vezérigazgatója a Világgazdaságnak.
Még 2022 szeptemberében került az MKIF Zrt.-hez a gyorsforgalmi úthálózat jelentős részének üzemeltetése, fenntartása és bővítése – a cég koncessziós joga 35 évre szól, és több mint 1200 kilométernyi autópályát fed le. Németh a portálnak elmondta, hogy az idei évre bruttó 200 milliárd forintot, vagyis nettó 156 milliárd forintot kaptak erre a célra az államtól.
A tavaly megkezdett felújítási, szintre hozási munkálatokat a március 15-i hosszú hétvége után folytatják. Mivel az M1-es autópályával nagyrészt végeztek már, a legnagyobb felújítások az M3-ast és az M7-est érintik majd, de az M15-ös, az M30-as, az M35-ös és az M70-es sem marad ki a sorból. A tervek szerint 2025-tel bezárólag végeznek a szintre hozással: a hidak, felüljárók és pihenőhelyek felújításával együtt több százmilliárd forintot felemésztő projekt keretében eddig 3,6 millió négyzetkilométeren cserélték le a régi útburkolatot, míg az idén 3,9 millió négyzetkilométeren tervezik.
Az MKIF Zrt. tervei szerint az M1-es autópályát 2×3 sávossá fogják bővíteni, továbbá létrejön egy intelligens leállósáv (ITS) is, amit akkor nyitnak meg, ha a forgalom indokolja. Ennek 2025 őszéig látnak neki, az első ütemmel pedig 2029-ig végeznek. Az M7-esen 2027-ben kezdik meg a munkálatokat, ahol a 2×3+ITS sávra történő bővítést Szabadbattyánig végzik el. Az M3-as autópályát pedig Gyöngyösig fogják bővíteni: 2031-től fognak hozzá, míg az átadásra 2034-re kerül sor.
Új autópályák és sztrádaszakaszok építésével is számol a koncessziós társaság:
- az M200-as – a korábbi M81-es – Komáromtól Sárbogárdig tart majd, az építése 2027 és 2030 között indul,
- megépíthetik az M8-as Sárbogárd és Kecskemét közötti szakaszát is, ami döntően befolyásolhatja az M0-s terheltségét,
- elkészül az M4-es még hiányzó, Kisújszállástól Berettyóújfaluig tartó része,
- az M3-as pedig eléri az országhatárt, és épül rajta egy új Tisza-híd is.
Mostani árfolyamon 4000 milliárd forintra, vagyis 10 milliárd euróra becsülik a belengetett sávbővítések és új építések értékét.