A rali-világbajnokság B csoportos géposztálya csodálatos, bár félelmetes versenyautókat hívott életre, amelyek szinte kivétel nélkül valamelyik korabeli (1983-86) sorozatgyártású modell külső megjelenését öltötték magukra, így népszerűsítve az adott típust.
Azért írtuk, hogy szinte, mert a Ford nem így tett: ők egy teljesen egyedi dizájn mögé rejtették a műfajban megszokott, középmotoros hajtásláncot – így aztán a közúti verzióban is az első ülések mögé került az 1,8 literes blokk.
A Mountune által hangolt erőforrás versenykivitelében 450, homológ közúti hangolásában 250 lóerős volt, a futómű elöl-hátul kettős keresztlengőkaros, a kupékarosszéria az utcai modellen üvegszál-erősítésű műanyagból készült.
A Ford a többieknél is később látott hozzá a projekthez, így az RS200 mindössze egy fél szezont futhatott, mielőtt az FIA törölte a géposztályt. Különleges megjelenése és világklasszis műszaki megoldásai (hiszen mégiscsak a ralisport királykategóriája számára fejlesztették) miatt később mégis kultikus rajongás alakult ki körülötte.
Manapság pedig komoly vagyonokat fizetnek ki egy-egy példányáért – a képeinken szereplő autó 615 ezer dollárért, azaz 220 millió forintért cserélt gazdát tavaly nyáron, az RM Sotheby’s kaliforniai árverésén (igaz, ez már egy 600 lóerős Evo-motoros példány volt).
Amikor tehát az a hír, hogy a Ford a közelmúltban levédette az RS200 típusnév használatát, rögtön elindultak a spekulációk: önálló sportautóként, a Mustang Mach-E elektromos kistestvéreként és ki tudja, még hány különböző lehetőségként remélték viszontlátni a kultikus nevet a rajongók.
Aztán persze könnyen kiderülhet, hogy a Ford csak a jogos jussát védi, és kizárólag azért védette le a nevet, nehogy valaki másnak eszébe jusson felhasználni. Mégis reméljük, hogy nem így van. A cég európai formatervezési igazgatója, Murat Güler ugyanis a közelmúltban megemlítette, hogy a Ford azon gondolkodik, hogy régi, patinás neveken vezet be vadonatúj termékeket – így tettek egyébként már a Ford Pumával is, amely kis méretű sportkupéból lényegült át városi crossoverré, vagy persze a Mustang Mach-e esetében, amely ugyanezt a váltást játszotta el, csak nagyobb méretben.