Ezek a rendszerek nem felelnek meg a jelenlegi uniós biztonsági előírásoknak, de egy mentesítési eljárás keretében mostantól engedélyezik őket – írta a Traffix.hu.

Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) komolyan aggódik amiatt, hogy ezek a rendszerek nem hoznak semmilyen biztonsági előnyt, sőt a jelenlegi rendszereknél is nagyobb valószínűséggel vonják el a járművezető figyelmét a forgalomból, mert a „kéz nélküli” rendszerek azt az érzést keltik, hogy a jármű teljes mértékben „robotpilóta” felügyelete alatt áll – holott ez nincs így –, ami a járművezető túlságosan nagy önbizalmához vezet. Ezek a rendszerek a 2. szintű automatizálásnak minősülnek, ahol a járművezetőnek folyamatosan felügyelnie kell, szemben a 3. szinttel, ahol a jármű teljes mértékben átveszi az irányítást.

Februárban egy BlueCruise rendszerrel felszerelt Ford halálos balesetet szenvedett az Egyesült Államokban. Az Egyesült Államok Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testülete (NTSB) jelenleg is vizsgálja az okokat, és azt, hogy a BlueCruise rendszer közrejátszott-e a balesetben. A Közlekedésbiztonsági Biztosító Intézet (IIHS) az Egyesült Államokban március elején indított új minősítési rendszerében a 2. szintű rendszereket, köztük a Ford BlueCruise-t és a BMW egyik rendszerét „rossz” biztonsági besorolással értékelte.

Az ETSC levélben fordult az Európai Unió TCMV-bizottságához, hogy ismételten kifejezze a 2. szintű „kéz nélküli” rendszerekkel kapcsolatos aggályait.

Az Amerikai Egyesült Államokkal ellentétben az EU nem írja elő a 2. szintű vezetőtámogató rendszerekkel kapcsolatos balesetek kötelező bejelentését. Az EU-ban nincs az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testülethez hasonló hatáskörrel rendelkező ügynökség sem, amely a vezetőtámogató és automatizált vezetési rendszerekkel kapcsolatos baleseteket vizsgálná. Az ETSC szerint egy ilyen hatáskörrel rendelkező ügynökségnek előfeltétele kellene lennie a fejlettebb vezetéstámogató és automatizált vezetési rendszerek további uniós bevezetésének.