Tavaly óta a Mol hulladékgazdálkodásért felelős cégéhez, a MOHU-hoz tartoznak az autóbontók, ugyanakkor az új rendszer korántsem működik flottul, nincsenek könnyű helyzetben azok, akik le akarják adni használhatatlan autójukat – írta a Hvg.hu.
A lap több autóbontót is megkeresett, de sehol nem akarták átvenni a leselejtezni kívánt roncsautót. Többnyire arra hivatkoztak, hogy nem tudnak bontási igazolást kiadni, ami pedig szükséges ahhoz, hogy lekerüljön a tulajdonos nevéről az autó.
Kiderült, a háttérben leginkább az áll, hogy az átvett jármű vagy annak részei az átalakítás óta a MOHU tulajdonát képezik, a bontóknak tehát csak azokból az elemekből származik bevételük, amelyekről a Mol koncessziós cége lemond.
A Pénzcentrum olvasójának is meggyűlt a baja a leadni akart roncsautóval. Mint a lapnak jelezte, több helyről kért ajánlatot, és az egyik telepen azt mondták neki, hogy azóta, hogy a MOHU lett a bontók felelőse, nem szállíthatnak el járműveket az ügyfelektől, mindenkinek személyesen kell ezt intéznie. Ráadásul a bontónak “nem éri meg” átvenni az autókat, mivel a roncsok is a MOHU tulajdonába kerülnek az új szabályok szerint.
Az autó elszállításáért 50 ezer forintot kértek, majd valamennyit visszakapott volna a telepen a kocsi vashulladék áráért, de mindenképp ráfizetett volna az elvileg ingyenes átvételre. A lap megkereste az ügyben a MOHU-t, ahol közölték, hogy ha egy roncsautó működésképtelen, akkor ingyenesen kell elszállítania a partnercégüknek és a leadásért sem lehet pénzt kérni.
Kovács Gyula, a Gépjárműbontók Országos Egyesületének elnöke is megerősítette, hogy a jelenlegi szabályok szerint nem kerülhet pénzbe a roncselszállítás, csak akkor, ha azt nem lehet trélerrel szállítani, és ha az átvételi ár nem fedezi a pluszköltségeket.
Jelenleg nagyjából 70 helyen lehet leadni roncsautókat, ám valóban probléma, hogy egyelőre nem országos a MOHU-val szerződött cégek hálózata. A fővárostól északra, Vác környékén például nincs is átvevőhely, így Budapestre kell vinni a roncsokat.
Kovács Gyula elmondta azt is, hogy évente nagyjából 150-200 ezerre tehető a képződő roncsautók száma, a telephelyekre alig 18-20 ezer kerülhet be, a többi jobb esetben kertekben, garázsokban rohad, a rosszabb forgatókönyv, hogy egy réten, erdőben hagyják, esetleg illegálisan elbontják.