A 2023-ban a gyalogosokat érintő több mint 2100 baleset 38%-a (812 eset) kijelölt gyalogos-átkelőhelyen történt, melyből 18 volt halálos kimenetelű  – a rendőrség adatai szerint. Az összes gyalogosbaleset 93%-a (1989 eset) lakott területen belül, döntő többségben (65%) nappali, természetes fényviszonyok mellett következett be, ám 571 alkalommal éjszaka, működő közvilágítás mellett, 115 esetben pedig közvilágítás nélküli útszakaszon történt szerencsétlenség, ami bizonyítja, hogy a zebrák láthatóvá tétele kulcsfontosságú mind a gyalogosok, mind az autósok részére.

Ezért a rendőrség és az Országos Rendőr-főkapitányság – Országos Baleset-megelőzési Bizottság idén a közúti ellenőrzések során, illetve a kommunikációs és prevenciós tevékenysége (tájékoztató, felvilágosító, edukációs programok, kampányok) során kiemelt feladatának tekinti a védtelen közlekedők, köztük a gyalogosok közlekedésbiztonságát.

„Nem látnak” az autósok

A Generali korábbi reprezentatív kutatásából, melyben 18-65 év közötti személyeket kérdeztek a gyalogátkelőhelyek használatát illetően, az is kiderült, hogy a lakosság 13%-ának számos rossz tapasztalata van a zebráknál, hiszen az autósok ritkán engedik át őket. A 18-29 év közötti korosztály szerint az autósok csupán 66%-a figyel arra, hogy megálljon a kijelölt átkelőhelyeken.

A megkérdezett sofőrök viszont úgy vélik, hogy ez a szám azért ilyen magas, mert nehéz észrevenni a közeledő gyalogost. Arra a kérdésre, hogy mivel lehetne ezt szerintük segíteni, 90%-uk említette a zebrák láthatóvá tételét (pl. okoszebrával) a szigorúbb szabályozás (82%), valamint a magasabb pénzbírság (79%) mellett. A Generali kutatása rámutatott továbbá arra is, hogy nem csak az autósoknak fontos az észrevehetőbb, feltűnőbb zebra, de a lakosság jelentős részének (89%) is.

Ennek keretében a Közlekedési Kultúra Napja apropóján a Generali az OBB-vel együttműködve indít közönségszavazást: a magyar lakosságnak két héten keresztül lehetősége adódik online megszavazni az általuk legveszélyesebbnek gondolt, iskola közelében elhelyezett gyalogátkelőhelyet 19 városból, ezzel támogatva a gyermekek biztonságát. A veszélyes gyalogátkelőhelyeket tartalmazó listát az OBB adatai alapján állította össze a Generali. Idén többek között Baja, Békéscsaba, Eger, Esztergom, Miskolc, Szekszárd, Szombathely, Sopron, Zalaegerszeg vagy a további 8 városból egy gazdagodhat okoszebrával szeptemberben, várhatóan az új tanév kezdete előtt.

De mi az az okoszebra?

A SafeCross okoszebra egy olyan közlekedésbiztonsági rendszer, amely az útburkolatban elhelyezett aktív LED-prizmák segítségével a zebrára lépő járókelőre hívja fel a figyelmet, hogy az adott átkelőhelynél a járművezetők mindig észlelhessék a gyalogosátkelést. A fényjelzés kizárólag addig tart, ameddig az áthaladás is, így a zebra csak indokolt esetben lép működésbe.

A szavazás tavalyi győztese Mohács volt, ahol a Kossuth Lajos utca 95-97.-nél lévő gyalogátkelőhelynél a telepítés előtt az autósok megállási hajlandósága 53%-ot mutatott, míg két héttel utána ez a szám már 62% volt, két hónappal később pedig elérte a 66%-ot – mely igazolja az átkelőhely „okossá” alakításának fontosságát és eredményességét.

A Generali a Biztonságért Alapítvány május 27. 12.00-ig a 19 zebrát tartalmazó listából szavazzák meg a szerintük legveszélyesebb gyalogosátkelőt – legtöbb voksot kapott, iskola közelében lévő zebrát pedig a nyár folyamán okossá is alakítják.