Idén visszatér Le Mans királykategóriájába a BMW. Ez önmagában is szenzáció volna, a márka azonban gondoskodott arról, hogy még emlékezetesebbé tegye a premiert: a BMW M Hybrid V8 egyik példánya Art Carként gördül majd ki a Circuit de la Sarthe-ra.

Festmény csöpögött ebbe a BMW-be 1

A feladatra azt a Julie Mehretut kérték fel, aki többrétegű, nagy formátumú, absztrakt tájképeivel vált világhírűvé. Festményeinek többsége monumentális, de még nagyobb az értékük: a Sotheby’s 2023-as árverésén például 10,7 millió dollárért (3,8 milliárd Ft) cserélt gazdát „Sétálók hajnallal és reggellel” című alkotása, de más festményeiért is fizettek már 4-6 millió dollár körüli összeget.

A legújabb, sorban huszadik BMW Art Car elkészítéséhez a digitálisan átalakított, egymásra rétegezett, rácspontokhoz rendezett fényképekből álló Everywhen című festmény szolgált kiindulási pontként, amely hamarosan a New York-i Modern Művészetek Múzeumában (MOMA) lel majd állandó otthonra.

Festmény csöpögött ebbe a BMW-be 161

„A stúdióban, ahol elhelyeztük a BMW M Hybrid V8 modelljét, ott ültem a festmény előtt, és azon tűnődtem: mi történne, ha az autó áthajtana a festményen, és átlényegülne ennek hatására?” – idézte fel az alkotói folyamat kezdetét Julie Mehretu. „Az volt az elképzelés, hogy kollázst készítünk a festményből, újrakeverjük az elemeit. Megjelent a lelki szemeim előtt, amint a festmény mintegy belecsöpög az autóba, az orrán a vesék belélegzik a festményt.”

Habár furcsa ötletnek tűnhet egy ilyen speciálisan kidíszített autóval versenyezni, a BMW Art Car programja valójában pontosan így vette kezdetét 1975-ben. Az ötlet Hervé Poulain autóversenyző és műértő fejéből pattant ki. Elképzelését Jochen Neerpasch, a BMW Motorsport akkori igazgatója is támogatta, így felkérték Alexander Caldert, hogy készítsen egy különleges kivitelű autót. Így született meg az a BMW 3.0 CSL Art Car, amely részt vett az 1975-ös Le Mans-i 24 órás futamon, a közönség pedig el volt ragadtatva.

Festmény csöpögött ebbe a BMW-be 162

„A BMW Art Car projekt lényege az újítás, a képzelőerő, a határok feszegetése. Ez az autó nem arra született, hogy kiállítsuk, hanem hogy Le Mans-ban versenyezzen. A márka motorsport- és fejlesztőcsapataival szoros együttműködésben hoztuk létre. Akkor válik teljessé az alkotás, amikor véget ér a futam” – helyezte el munkáját a világegyetem mátrixában az etióp születésű képzőművész.

Ahogy a neve is elárulja, a BMW M Hybrid V8 versenyautó hibrid elektromos hajtásláncot alkalmaz. A 4.0 V8-as benzinmotorra épülő konfiguráció rendszerteljesítménye hozzávetőlegesen 640 LE, a végsebesség a pályától és az ahhoz választott áttételezéstől függően elérheti a 345 km/órát. BMW utoljára 1999-ben versenyzett a Le Mans-i 24 óráson: a V12 LMR akkor meg is nyerte a futamot.

Festmény csöpögött ebbe a BMW-be 163