Öregszenek az autók az amerikai utakon is, ahol az autók és a teherautók átlagéletkora 12,6 évre nőtt, ami amellett, hogy két hónappal több az egy évvel korábbi állapothoz képest, új rekord a tengerentúlon – írja az S&P Global Mobility jelentése alapján a CarBuzz.

Immáron hatodik éve romlik a tendencia, amiben meghatározó szerepet játszott a koronavírus-járvány és az orosz-ukrán háború, valamint az azokkal párhuzamosan fellépő alkatrészellátási problémák. További drasztikus romlás azonban nem várható a következő években, ugyanis növekedésnek indult az újonnan forgalomba helyezett járművek száma.

Érdekes része a jelentésnek, hogy miközben fokozatosan bővül a haszonjármű-állomány, 1978 óta először csökken majd 100 millió alá a személyautók száma. Ez egyrészt a fogyasztó igények megváltozására, másfelől pedig arra vezethető vissza, hogy a gyártók egyre nagyobb profitra törekednek.

Az S&P Global Mobility előrejelzése szerint növekedés előtt áll az utángyártott alkatrészek piaca, ami főként a 6-14 éves járműveket érintheti, melyek aránya 2028-ig a mostani 38-ról 40 százalékra emelkedhet.

Magyarországon hosszú évek óta az autóállomány öregedése a jellemző, a helyzet pedig a 2008-as gazdasági válság óta egyre rosszabb. 2023 végén – minden korábbi rekordot megdöntve – már 15,8 év volt a hazai utakon közlekedő autók átlagéletkora.