Csupa zöld szín, néhány sárga mezővel: így néz ki egy kiváló utasvédelmi teljesítmény az Euro NCAP értékelő lapján. Ezt hozta a Ford Tourneo Custom is, mégis 75 százalékos – azaz erősen közepes – eredménnyel zárta a felnőtt utasvédelmi vizsgálatot. Pedig minden stimmelt, az oldalirányú ütközések elleni védelemtől a vízbe esett autó ajtajainak nyithatóságáig, az első és hátsó fejtámaszok nyakvédelmétől az elöl utazók összefejelését meggátló központi légzsákig.
Csakhogy a Ford nem tudta demonstrálni az Euro NCAP mérnökeinek, hogy a kiváló eredményeket nem csak a szabványos bábukkal, hanem más méretű és elhelyezkedésű utasokkal is hozni tudná az autó, és ezzel lerontotta a frontális ütközés eredményeit.
A gyerekek utasvédelme terén semmilyen érdemi hiányosságot nem mutatott a Ford, a 86%-os eredmény – amibe az is beleszámít, hogy az autó figyelmeztet, ha megálláskor utas maradt a hátsó ülésen – megnyugtató hír a családos vásárlók számára.
A gázolásvédelmi szint az autó méreteihez képest váratlanul kedvező, ám itt kezdődtek a bajok: az Euro NCAP 2024-ben már elvárja, hogy a tesztelt autók figyelmeztessék a kiszállni készülő utasokat, ha hátulról kerékpáros közelít. A Ford Tourneo Custom azonban csak a vezető oldali ajtónál teszi meg ezt a figyelmes gesztust – a hiányosság talán arra vezethető vissza, hogy a modell haszonjármű változatánál csak erre a funkcióra van szükség, mindenesetre pontlevonás járt ezért, ahogy azért is, mert tolatáskor nem figyelmeztet a jármű mögötti gyalogosra a kocsi.
Az igazán komoly hiányosságok a vezetőtámogató biztonsági rendszerek terén jelentkeznek. Az akadályfelismerő, autonóm vészfékező rendszer nem állt a helyzet magaslatán, így bár a többi funkció jól teljesített, az 53 százalékos összesített eredmény végül lerontotta a modellt végső értékelését.
A helyzet kellemetlen, de nem menthetetlen: a felárért rendelhető Safety csomag háromról négy csillagra húzza fel a végeredményt.