Németország autóipara az utóbbi években jelentős változásokon ment keresztül, különösen az elektromos autók terén. Az elektromobilitás térnyerése ellenére jelenleg mintegy 100 ezer elektromos autó áll különböző raktárokban, kikötőkben, elhagyatott reptereken és lebontásra váró plázák parkolójában. Az ország nem könnyítette meg az EV-gyártók helyzetét, ez derül ki Werner Olle német autópiaci szakértő elemzéséből.
Olle rámutatott, hogy ez a helyzet mind a német gyártók, mind az importált járművek esetében fennáll (Tesla, BYD, MG stb.). Az elmúlt évben rekordszámú eladatlan járművet tartottak nyilván, ami nagyrészt az elektromos autók állami támogatásának decemberi megszűnésével magyarázható. Addig egész jól fogytak a villanyautók, azóta azonban mélyrepülés tapasztalható.
A termelés felfuttatása igen komoly költségekkel jár a gyártók számára, sok esetben a raktáron maradt járművek eladása csak árengedményekkel, különböző akciókkal lehetséges. Az elmúlt időszakban egyre több jelentés érkezett az elektromos autók tárolásáról, például a BYD bremerhaveni kikötőben vagy a Tesla egykori brandenburgi katonai repülőtéren felhalmozott járműveiről. Ezzel párhuzamosan OEM-gyártók (Original Equipment Manufacturers, azaz az autóipari beszállítók) is gyakrabban jelentenek be kapacitáscsökkentést.
A gyengülő belföldi kereslet az egyik fő oka a felhalmozódott raktárkészleteknek, bár a nemzetközi piacokon is egyre visszafogottabb a hangulat. Míg 2023-ban a dolgok viszonylag jól alakultak, a szövetségi statisztikai hivatal adatai szerint tavaly 58 százalékkal nőtt a Németországból származó elektromos autók exportja. Konkrétan 786 ezer villanyautót exportáltak 36 milliárd euró értékben. Ez azt jelenti, hogy minden negyedik, Németországból külföldön eladott új autó tisztán elektromos hajtású volt.
Németország elektromosautó-ipara jelentős kihívásokkal néz szembe a raktáron maradt járművek és a csökkenő belföldi kereslet miatt. A gyártók és kereskedők számára sürgető feladat, hogy megtalálják a megoldást a felhalmozott készletek kezelésére és az eladások növelésére, akár árengedmények, akár új piaci stratégiák révén.