A MÁV-Start újabb lépést tett a járműhiány enyhítésére, és tizenöt TME sorozatú dízelmozdony beszerzését tervezi, amelyeket a MÁV Rail Tours-on keresztül bérel majd. Ezek a „használt, de kiváló állapotú” mozdonyok elsőként az észak-balatoni vonalon jelennek meg, de később más vonalakon is feltűnhetnek – írja az Iho.hu.
Miközben a MÁV-Start hosszú távon új járművek beszerzésére törekszik, rövid távú megoldásként folyamatosan dolgozik a tartósan bérelhető használt mozdonyok üzembe állításán. Tavaly ősszel például tizenöt plusz kilenc 182-es sorozatú Siemens Eurosprinter villamosmozdonyt béreltek az Akiemtől.
A jelenlegi terv pedig az, hogy a MÁV tovább bővíti flottáját: 15 darab, állítólag jó állapotú, a német Henschel által 1981 és 1985 között gyártott, hattengelyes dízelmozdonyt bérel egy svéd lízingcégtől.
Az első két jármű június második felében érkezik Magyarországra, és a műszaki felkészítést, valamint a hatósági engedélyezési eljárást követően várhatóan augusztusban állnak forgalomba, először az észak-balatoni 29-es vonalon. A további 13 jármű ősszel folyamatosan érkezik, és várhatóan év végéig áll üzembe. A balatoni turisztikai szezon után ezek a mozdonyok a nyugat-magyarországi nagy utasforgalmú vonatokon, valamint a 142-es számú Budapest–Lajosmizse vonalon állnak szolgálatba.
A MÁV bejelentését követően a Közlekedő Tömeg Egyesület közleményt adott ki, amelyben üdvözölték a járműhiány enyhítését célzó lépést, de hangsúlyozzák, hogy az új dízelmozdonyok nem alkalmasak a mellékvonali járműkrízis megoldására. Az egyesület szerint a járműkrízis elsősorban a mellékvonalakat sújtja, és az itt közlekedő motorvonatokat nagy számban kellene azonnal cserélni.
Az egyesület üdvözli a járműhiány enyhítését célzó lépést, noha fontos hangsúlyozni: a járműkrízis elsősorban a mellékvonalakat sújtja, az itt még egyáltalán közlekedő motorvonatokat százas nagyságrendben kell azonnal cserélni, ezen a problémán tucatnyi, mellékvonali közlekedésre (pl. nagy teljesítményük és tengelyterhelésük okán) célszerűtlen és alkalmatlan mozdony bérlése nem segít”
– írták.
Az egyesület reményét fejezte ki, hogy a MÁV-Start „nem vasútvonalak bezárásával vagy a menetrendből vonatok véletlenszerű kihúzásával kívánja majd megoldani a vasúthálózat több mint felét érintő járműhiányt, hanem a szomszédos országokhoz hasonlóan mellékvonali közlekedésre alkalmas szerelvények üzembe állításával”.