A tervet rossz iránynak és az európai vállalatokra nézve ártalmasnak nevezte Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója. „A protekcionizmus azzal a veszéllyel jár, hogy elindíthat egy spirált: egyik vám követi a másikat, és a felek végül teljesen elszigetelődnek, ahelyett, hogy együttműködnének. A BMW azon a véleményen van, hogy a protekcionista intézkedések nem járulnak hozzá a vállalatok sikeres versenyéhez a nemzetközi piacon” – közölte a BMW vezetője.
A Volkswagen közleményt adott ki. „A vállalat elutasítja a kiegyenlítő vámokat, mert általában nem alkalmasak arra, hogy hosszú távon erősítsék az európai autóipar versenyképességét. Az Európai Bizottság bejelentésének időzítése is kifejezetten káros abból a szempontból, hogy jelenleg épp alacsony az elektromos járművek kereslete Németországban és Európában. Egy ilyen döntés negatív hatásai felülmúlnák a lehetséges előnyöket” – írta a cég.
Ola Källenius, a Mercedes-Benz vezérigazgatója leszögezte: „Németországnak – exportőr országként – nincs szüksége olyan intézkedésekre, amelyek még inkább korlátozzák a kereskedelmet. Éppen azon kellene dolgoznunk, hogy leépítsük a kereskedelmi korlátokat a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szellemiségével összhangban.”
A Stellantis autóipari konszern reagálásában azt emelte ki, hogy a cég a szabad és tisztességes versenyben hisz, és nem támogat olyan intézkedéseket, amelyek hozzájárulhatnak a világpiac darabokra szakadásához.
Jó tudni, hogy mind a BMW, a Mercedes-Benz és a Volkswagen-csoport is Kínában adja el a legtöbb autót a globális piacokat összevetve.
A kínai kereskedelmi minisztérium, valamint a külügyminisztérium kifogásolta és élesen bírálta a büntetővám-tervezetet, egyben ellenintézkedéseket ígért. „Peking fokozott figyelemmel fogja kísérni az európai fél további eljárását, és határozottan megtesz minden szükséges intézkedést a kínai vállalatok jogainak és érdekeinek védelmében” – jelentette be szerdán a kereskedelmi minisztérium szóvivője, hozzátéve, hogy Kína nagyon elégedetlen az Európai Unió magatartásával.
Az autóipari cégekben és akkugyárakban gazdag Magyarország szintén nem ért egyet a büntetővámokkal. A nemzetgazdasági miniszter szerint „a protekcionizmus nem megoldás, helyette együttműködésre és szabad piaci versenyre van szükség”.
A bizottság által vizsgált három kínai gyártóra vonatkoznának egyedi vámok: a BYD esetében 17,4 százalékos, a Geelyre 20 százalékos, a SAIC-re 38,1 százalékos. Más elektromosjármű-gyártásban érdekelt kínai vállalatokra, amelyek együttműködtek az uniós vizsgálatban, átlagosan 21 százalékos vám vonatkozna. Az összes többi kínai gyártóra pedig, amelyek nem működtek együtt a vizsgálatban, 38,1 százalék vámot kellene alkalmazni.