A már júniusban kialakult dugók és torlódások a horvát autópályákon meglepték a szakembereket is, akik szerint ennek több oka is van – írja a Jutarnji List horvát napilapra hivatkozva az MTI.
Az egyik a gépkocsiforgalom növekedése: a rendelkezésre álló adatok szerint idén júniusban 586 917 járművel több használta az ország autópályáit, mint tavaly júniusban. Ugyanakkor nem csak a nyár első hónapja hozott zsúfoltságot: az idei év első hat hónapjában 44 480 545 járművet regisztráltak, ami 4,3 millióval több, mint a tavalyi év azonos időszakában.
A lapnak nyilatkozó szakemberek szerint több tényező is áll emögött, mint például Horvátország schengeni csatlakozása, az euró bevezetése, a közel-keleti háború, a görögországi hőség, valamint az erdőtüzek. Mindezek miatt Horvátország a turisták felkapott autós úticéljává vált, különösen igaz ez a németekre, akik idén a korábbi évekhez képest rövidebb tengerpari nyaralásokat terveznek.
Ugyanakkor figyelmeztettek, hogy az autópályákon kialakult dugókért és torlódásokért azok a sofőrök is felelősek, akik a vezetési stílusukkal úgynevezett fantomleállásokat vagy fantomtorlódásokat idéznek elő. Ez történik például akkor, ha egy kamion elkezd előzni egy másikat, majd a mögötte haladó össze jármű fékezni kezd, de ugyanígy a túl gyorsan közlekedő autósok is okozhatják, akik a sűrű forgalom miatt kezdenek el hirtelen fékezni. Ilyenkor a leállás hullámként terjed hátrafelé, és a forgalom sebessége 20 km/órára csökken.
Úgy gondolják, sebességkorlátozásokat kellene bevezetni a nyári időszakra, ilyen esetekben az optimális sebesség 80-100 km/óra lenne.
Horvátország már évek óta tervezi a fizetőkapus rendszer megváltoztatását is. Az új, elektronikus autópálya-díjfizetési rendszer kizárná a készpénzes fizetést, és kötelezővé tenné a fedélzeti egységek használatát a járművekben, ami így lehetővé teszi a forgalom szabad áramlását anélkül, hogy meg kellene állni útdíjfizetése miatt – ez azonban legkorábban 2026-ban állhat majd rendelkezésre.
Mint arról korábban a Vezess is beszámolt, a horvát autópályákon július 1-jétől ismét bevezettek a nyári, tíz százalékkal drágább tarifákat, amik egészen szeptember 30-ig lesznek érvényben, de az autóbuszokra és a kamionokra nem vonatkoznak.
Aki pedig autóval indulna nyaralni az Adriára, az alábbi cikkben megtalálja a legfontosabb tudnivalókat: