Miután bemutatta a hiperluxus Bugatti Tourbillon kupét, most a mobilitási spektrum másik végén rántja le a leplet innovatív alkotásáról a Rimac-csoport. A fantasztikus utazások nagy megálmodójáról, Verne Gyuláról elnevezett projekt leginkább kézzelfogható eleme egy sajátos formavilágú személyautó, de ennél jóval több: egy komplex mobilitási szolgáltatásról van szó. Ennek három fő eleme maga a jármű, a szolgáltatás igénybevételét lehetővé tevő mobil platform, és a központi karbantartó létesítmény, az „anyahajó”.

Íme, a Bugatti csúnyácska, de okos kishúga 1

A jármű (nevezzük egyszerűen Vernének, oké?) műszaki alapjait egy vadonatúj, kifejezetten önvezető technológiákhoz tervezett platform, a Mobileye Drive adja. Ez nem a Verne saját rendszere, de hosszas és széles körű együttműködés után integrálták a hardveresen és szoftveresen egyaránt rugalmasan méretezhető architektúrát a Verne igényeihez. A Mobileye kamerákkal, radarokkal és lidar lézeres szenzorral felszerelt rendszere képes a különböző úttípusokhoz, időjárási viszonyokhoz, helyi vezetési stílushoz (közlekedési morálhoz?) alkalmazkodni.

Íme, a Bugatti csúnyácska, de okos kishúga 37

A rendszer a legmagasabb, 5. szintű önvezetésre képes: nincs kormánykereke, nincsenek pedáljai, sem visszapillantó tükrei vagy ablaktörlői. Egyetlen ultraszéles kijelző szórakoztatja és tájékoztatja az utasokat.

Az utastérben mindössze két ülést találunk, viszont rengeteg a hely. A tolóajtók a forgalom zavarása nélkül biztosítják a be- és kiszállást, a sajátos dizájn (amelyet ugyanaz az Adriano Mudri jegyez, aki a Rimac Neverát is tervezte) folyományaként tágas az ajtónyílás, így gyorsan és kényelmesen helyet foglalhatunk a kocsiban, vagy kipattanhatunk.

Íme, a Bugatti csúnyácska, de okos kishúga 38

A szolgáltatás egyik sarkalatos pontja, hogy az autó már úgy érkezik az ügyfélért, hogy előre betölti és aktiválja személyes beállításait – a hőmérsékletet, az ülésbeállítást, a színvilágot, az illatot, a zenét, és így tovább. Mindezt az okostelefonos alkalmazásból vezérelhetjük.

Az applikációt bemutató rövid videót alább tekintheted meg:

a videó a hirdetés után indul

A túlméretezett ülések öt alapvető funkcióra állíthatók be, a munkavégzéstől az aktív pihenésen át az alvásig. A fedélzeti rendszerek vezérlésére az ülések között elhelyezett érintésérzékeny felület szolgál. Szintén itt található az a full analóg kapcsoló, amivel elindítható és megállítható az autó – ezt egyfajta lélektani biztonsági elemnek szánták a tervezők, hogy utasként ne érezzük teljesen kiszolgáltatva magunkat a technológiának.

Íme, a Bugatti csúnyácska, de okos kishúga 39

Az utasok feje fölött egy kerek napfénytető húzódik, az utasteret különösen strapabíró, mégis prémiumanyagok burkolják.

Mivel a Rimac horvát cég, a gyártást és a szolgáltatást egyaránt itt indítja először a Verne. Zágráb közelében fogják gyártani az autókat, és az első szolgáltató- és szervizközpont is itt épül fel.

2026-ban Horvátországban rajtol el a Verne, onnan Anglia és Németország, majd a Közel-Kelet következik. A Verne már most tizenegy várossal kötött megállapodást, és további harminccal áll tárgyalásban.

Íme, a Bugatti csúnyácska, de okos kishúga 40

A szolgáltatók meglátása szerint ugyanis nemcsak az ügyfeleknek, de a városoknak is javára válhat a Verne: csökkentheti az utak zsúfoltságát, enyhítheti a belváros forgalmi terhelését, produktív célra felszabadíthatja a parkolókat, biztonságosabbá teheti a közlekedést, és kiegészítheti a meglévő tömegközlekedési infrastruktúrát. Az ötletgazdák szerint nem a családok első autóját fogja kiváltani a Verne, inkább a másodikat vagy harmadikat, de ezzel is jelentős mértékben javíthatja a közlekedés paramétereit.