„Vigyázat, az ajtók záródnak!” – szinte minden tömegközlekedési eszközön elhangozhat a figyelmeztetés, és minden józan felnőtt ember vigyáz és figyel az automata ajtók mozgására. Godwin Boateng nem metróval járt, hanem egy 2013-as BMW X5-össel, ezt az intelmet mégsem sikerült megfogadnia. Extrákkal teletömött szabadidő-autója ugyanis soft-close ajtókkal is fel volt szerelve, amelyek a zárás utolsó mozzanatát már elektromos motorral teszik meg az utasok helyett, vagyis automata módon záródnak.

Ezzel sikerült neki lecsípnie hüvelykujjának hegyét, és a rossz mozdulatért ki mást tett felelőssé, mint a BMW-t. Perelt, és most ítélet született a 2016-ban történt eset miatt indított ügyben, a döntés pedig mondhatni tipikus amerikai megoldás.  

Az eset leírása szerint a New York-i Godwin Boateng jobb kezét a vezetőoldali ajtón pihentette, miközben az ajtó nagyjából 30 centiméterre nyitva volt. Az ajtó ekkor rácsukódott a hüvelykujjára, az elektronika pedig tette a dolgát, behúzta az ajtót, lecsípve egy darabot a tulaj ujjából. Boateng gyorsan beperelte a BMW-t 3 millió dollárra, azt állítva, hogy önálló szoftvermérnökként évente 250 000 dollárnyi jövedelemtől esik el.

A BMW megvizsgálta Boateng X5-ösét, és arra a következtetésre jutott, hogy nincs probléma a soft-close ajtókkal. A vállalat hozzátette, hogy a használati útmutató figyelmeztet az önműködő ajtókkal kapcsolatban, konkrétan leírják, hogy csukódás közben ne tegye senki semmijét a nyílásba, mert sérülést szerezhet. A bírósági döntés szerint ez azonban kevés, és 1,9 millió dolláros (690 millió forint) kártérítést ítéltek meg a férfinak. 

700 milliós kártérítés járhat egy levágott ujjért 1

Boateng és ügyvédje azzal érveltek, hogy a szintén önmagától záródó ablakok esetén a gyártók nem spórolják ki az akadályt érzékelő szenzort, ezeknél leáll a rendszer, ha valami az ablak útjába kerül, az ajtóknál viszont nincs ilyen megoldás. Ráadásul állításuk szerint a BMW tisztában volt a veszéllyel 2002 óta, a tárgyalás során bemutatott 2016-os német vizsgálatban 44 sérülést hoztak összefüggésbe a soft-close ajtókkal. Ennek ellenére Boateng szerint nem tettek semmilyen intézkedést a probléma megszüntetésére.

A döntést követően a New York Post cikke idézte a BMW-t képviselő ügyvédet, Phil Dilannit, aki elmondta, hogy: „A vállalat kiáll termékei mellett, és elutasít minden olyan feltételezést, hogy a szóban forgó jármű lenne felelős Boateng úr sérüléséért” – emellett nem zárta ki a fellebbezés lehetőségét sem. Az ügy igazi csattanója, hogy a 68 éves szoftvermérnök mai napig jó autónak tartja a BMW X5-öst, és az eset után sem adta el a kocsit.