Harminchat éve nem zárt be egyetlen gyártólétesítményt sem a VW-csoport, ám ennek a sikerszériának most vége szakadhat: az Audi brüsszeli üzeme ugyanis kezdi elveszíteni a létjogosultságát.

Gyárbezárás jöhet az Audinál 1

A gyár egyetlen terméke a 2018-ban bevezetett Audi Q8 E-tron (eredetileg Audi e-tron), amelyből tavaly 50 ezer darabot gyártottak Brüsszelben. Miután azonban a drága villanyautó (a modell magyarországi alapára teljesítményszinttől, karosszériaváltozattól és felszereltségtől függően 31–42 millió Ft) iránti kereslet idén akadozva indult, a vállalat radikális lépésre készül.

Július 9-én bejelentették, hogy már kiszámították az 1949 óta működő  brüsszeli gyár bezárásával vagy profilváltásával járó költségeket, amelyek akár 2,6 milliárd euróra is rúghatnak. A brüsszeli üzem a világ első szénsemlegesen működő, sorozatgyártásra alkalmas üzeme a prémiumszegmensben, ugyanakkor bővítése és átalakítása nehézkes a város közelsége miatt; ugyanez a logisztikai feladatok ellátását is drágává teszi.

Gyárbezárás jöhet az Audinál 11

A brüsszeli üzemet az év elején alkatrészhiány miatt két hétre le kellett állítani; ez a kiesés is hozzájárult ahhoz, hogy a Volkswagen-csoport az év első negyedévében a tervezettnél 20%-kal alacsonyabb üzemi nyereséget realizált.

Az Audi egyébként magának a Q8 e-tron modellnek a lezárását is fontolgatja; erre már 2025-ben sor kerülhet. A hivatalos verzió szerint a márka újabb villanyautói miatt csökkent a kereslet az elektromos crossover iránt.

Gyárbezárás jöhet az Audinál 12