A csomagot először az Európai Unió Versenyképességi Tanácsának keddi ülésén mutatták be az uniós tagországoknak. A javaslatokkal az a cél, hogy egységes uniós stratégiát hozzanak létre, mivel eddig különböző elvek mentén tevékenykedtek a tagállamok – írta a Portfolio.
A javaslatok a következők:
- A könnyű tehergépjárműveket érintő AFIR-szabályozást szigorítani kell. Minden egyes töltőállomás teljesítménykapacitását 900 kW-re kell növelni. Egymás közti távolságuk ne haladja meg az 50 km-t.
- Az Európai Unióban működő üzemanyagtöltő állomások 80%-án biztosítani kell legalább 150 kW, de lehetőleg 300 kW teljesítményű gyorstöltőt az EV-k számára. További töltési lehetőségeket kell biztosítani lakosságilag frekventált területeken (bevásárlóközpontok, parkok).
- EU-s szintű támogatási program létrehozása szükséges a nyilvános töltőhálózat fejlesztésére. Ezen felül a háztartási töltőállomások számára állomásonként 900-1500 euró (350-600 ezer forint) támogatás bevezetése javasolt.
- A villamosenergia-hálózat gyorsabb fejlődésének elősegítése érdekében egyszerűsíteni kell az engedélyeztetési eljárásokat.
- Az állami szabályozás enyhítése szükséges a kutatás-fejlesztés, ipari megvalósítás, valamint a szén-dioxid-semleges járművek gyártása és ellátási láncának támogatása érdekében.
- A kereslet növelése érdekében az Európai Unió polgárai számára 4500 eurós (1,8 millió forintos), tisztán elektromos járművek vásárlására fordítható támogatást szükséges biztosítani.
- A használt elektromos járművek vásárlását és lízingelését a használtautó-piacon egyedi támogatások bevezetésével kell ösztönözni. Jelenleg nincs másodlagos piaca az elektromos autóknak, ezért nem lehet előre kalibrálni a támogatásokat. Olyan standardokat kell létrehozni, amelyekkel megfelelően lehet meghatározni az akkumulátorok élettartamát.
- Európai flottafelújítási rendszer bevezetése szükséges a kereskedelmi célú közúti közlekedési flották fejlesztésére, a közepes és nehéz tehergépjárművekre, autóbuszokra és távolsági buszokra való átállás felgyorsítása érdekében.
- Javasolt az akkumulátorok vagy azok részeinek cseréjére vonatkozó technológiasemleges eljárások előmozdítása, ezáltal támogatva a használt járművek hosszú élettartamát.
- A használt akkumulátorok kötelező újrafeldolgozása és megbízhatósági tanúsítvány bevezetése.
- A közlekedés fenntarthatóbbá tétele: a vasúti közlekedés előtérbe helyezése mellett a közúti közlekedést szén-dioxid-semlegessé kell tenni.
A javaslatok teljesítése érdekében a kormány javasolja az Európai Bizottságnak, hogy állítson fel egy munkacsoportot, ami az elektromosjármű-ipar fellendítéséért, felügyeletéért és vizsgálatáért felel. Emellett Magyarország szorgalmazza, hogy az EU alkosson törvényt az elektromobilitással kapcsolatban, hasonlóan például a ritkaföldfémekhez vagy a mesterséges intelligenciához. A javaslatcsomag értéke százmilliárd eurós (39 ezer milliárd forintos) lehet.