A napok óta tartó extrém hőség a hétvégén és várhatóan a jövő hét első felében is kitart. A huzamos idejű magas hőmérséklet nem kíméli a többnyire túlkoros vasúti járműveket és berendezéseket sem, amelyek ilyenkor könnyebben és gyakrabban meghibásodhatnak – és ezt nem mi mondjuk, hanem a MÁV.

A MÁV-VOLÁN-csoport azt írja, hogy minden tőlük telhetőt elkövetnek azért, hogy kezeljék a forróság okozta problémákat: fenntartsák a vasúti közlekedés folyamatosságát és biztosítsák a megfelelő körülményeket az utazáshoz. 

Néhány jó tanács tőlük az utasoknak:

A kritikus hőségre érzékeny, egészségügyileg veszélyeztetett utasokat, akik számára a helyközi buszszolgáltatás párhuzamos megoldást kínál, használják ki a vármegye- és országbérletek előnyeit: a ezekkel a Volánbusz helyközi járatain is korlátlanul utazhatnak, az érintett buszok 84 százalékán pedig klímaberendezés működik.

A vasúttársaság mindezeken felül arra kéri utasait – különösen azokat, akik a hőségre érzékenyek, egészségügyileg veszélyeztetett csoportba tartoznak –, hogy az állami hőségriasztás ideje alatt csak a legszükségesebb esetben induljanak útnak, ha pedig így tesznek, feltétlenül tájékozódjanak az aktuális forgalmi helyzetről, a bevezetett korlátozásokról a MÁV és a Volánbusz onlnie felületein, telefonszámain vagy az állomásokon.

Napközben a forgalmasabb busz- és vasútállomásokon továbbra is osztanak vizet a harmadfokú hőségriasztás ideje alatt.

  • A vasúttársaság üzemirányítói igyekeznek minél gyorsabban reagálni, amennyiben a rendkívüli időjárási körülmények miatt operatív beavatkozásra van szükség. Lehetőségükhöz képest intézkednek szerelvénycserével, másik szerelvény vagy pótlóbusz beállításával.
  • Kiemelten felügyeljik a légkondicionáló berendezésekkel ellátott járművek esetén az előhűtést. A járművek klímaberendezéseinek beállítását folyamatosan vizsgálják, a klímákon rendkívüli tisztításokat végeznek. A rendkívüli terhelés miatt bekövetkező meghibásodásokat lehetőség szerint soron kívül javítják.
  • Sajnos a járműparkunk jelentős része még nem klímával, hanem ún. légjavítóberendezéssel felszerelt, ezek a korábbi készülékek azonban a 35 fokos, vagy azt meghaladó hőséggel már nem bírnak. A több napon át tartó rendkívüli forróság közepette történő maximális kihasználtság mellett pedig – az időszakos karbantartás ellenére is – növekszik a meghibásodás esélye.
  • A klíma miatti panaszok kivizsgálása után legtöbbször az derül ki, hogy a kérdéses készülékek működtek, csak a technikai korlátjaik miatt nem voltak képesek olyan mértékben lehűteni a levegőt, hogy az az utasok többségének komfortos legyen.
  • Az újabb gyártású IC-, EC- kocsikban, a többcélú teres bisztró- és prémium kocsikban, valamint a klímás motorvonatokban (FLIRT, KISS, Talent, Uzsgyi, Desiro) a klímaberendezések hatásfoka jellemzően az igényeknek megfelelő.

Összegzés: 

MÁV vs. nyár = 0 : 1

(de legalább őszinték…)