A 2024. augusztus 8-10. között megrendezésre kerülő Hungarian Baja terepralin esik át a tűzkeresztségen a Ford vadonatúj versenyautója, a Ford Raptor T1+.

Magyarországon debütál a Ford új versenyautója 1

A tereprali királykategóriájában induló, teljesen egyedi fejlesztésű autó (erre utal a névben a T1+) eddig tízezer kilométernyi teszten esett át. Magyarország után, októberben Marokkóban fog versenyezni a Ford Raptor, majd jöhet a végső cél: a 2025 januárjában elrajtoló Dakar-rali.

A Ford Rangerek hosszú évek óta próbálkoznak a világ legismertebb és egyik legkeményebb terepraliján, ám eddig nem jött össze a győzelem. Alighanem ezért is döntöttek most a teljesen egyedi konstrukció mellett.

Magyarországon debütál a Ford új versenyautója 39 

A versenyautót a megszokott konstrukcióban a Ford Performance és az M-Sport építi; utóbbiak felelősek a teljes Dakar-programért.

A futómű, a motor és az általános konstrukció fejlesztése során a 2024-es Dakaron-szerzett tapasztalatokat is felhasználták.

A Ford Raptor T1+ elöl és hátul egyaránt kettős keresztlengőkaros felfüggesztést alkalmaz. A három irányban állítható rugóstagokat és a négy irányban állítható, külső tartályos lengéscsillapítókat a Fox szállítja. A maximális rugóút 350 mm, a fékeket az Alcon szállítja, a 17 colos keréktárcsákra 37 colos abroncsok kerülnek.

Magyarországon debütál a Ford új versenyautója 40

Az 5,0 V8-as motor alapját az a Coyote blokk adja, amely a Mustang GT-t is hajtja; a tereprali igényeihez hangolt erőforrás egyedi száraz karteres kenést és speciális kipufogó-hangolást alkalmaz.

Maga a jármű magas szén-mangán tartalmú T45-ös acélból épített térhálós csővázra épül, amire szénszálas paneleket szerelnek. A szabad hasmagasság 400 mm, a minimális tömeg 2010 kg, az autó szélessége 2,3 méter, az első terepszög brutális 70 fok.

Magyarországon debütál a Ford új versenyautója 41

Részben újak a csapatok. Az egyes számú autót ugyanis a kétszeres WRC és négyszeres Dakar-bajnok Carlos Sainz irányítja majd, aki címvédőként igazolt át az Auditól. A második kocsit az az ős-Fordos Nani Roma vezeti majd, aki 2004-ben motoron, majd 2014-ben autóval nyerte meg a Dakart.

Sainz navigátora az a Lucas Cruz, akivel 2015 óta minden Dakaron együtt indult (meg még előtte kétszer 2010-ben és 2011-ben.) Roma oldalán az az Alex Haro ül majd, aki 2016 óta hatszor navigálta már őt. További két csapat is indul majd a Ford Raptorral, ezeket a párosokat később jelenti be a Ford.

Magyarországon debütál a Ford új versenyautója 42