Hogy olaszországi gyárak létesítésére buzdítsa a kínai befektetőket, Giorgia Meloni kormánya állítólag két, régóta inaktív autómárka névhasználati jogát is elvenné a Stellantis-csoporttól, állítja az Il Sole 24 Ore című olasz napilap.

A történet hátterében egy olyan új törvényjavaslat áll, amely lehetővé tenné, hogy a nemzeti kulturális jelentőséggel bíró, ám legalább öt éve használaton kívül álló márkaneveket az olasz kormány átvegye azok jogtulajdonosától, megelőzendő a márkanevek megszűnését.

Újabb európai márkákat vehetnek a kínaiak 1

A napilap, amelynek jelentése alapján a Reuters hírügynökség írt beszámolót az ügyről, két konkrét autóipari márkát említett: az egyik az Autobianchi, a másik pedig az Innocenti.

Az Autobianchit 1955-ben alapították, 1968-ban a Fiat-csoport részévé vált, és 1995-ben beolvasztották abba a Lancia márkába, amely egyébként most nagy erőkkel igyekszik azon, hogy felálljon a tetszhalál állapotából. Az 1933-ban létrejött Innocenti robogókat és (elsősorban a British Leyland csoporttal kötött licencmegállapodások keretében) személyautókat gyártott, 1990-ben a Fiat-csoport tagjává vált, 1993-tól nem gyárt autót, és 1997 óta a márkanevet sem használják.

Miután a Fiat hosszas útkeresés után 2021 óta a Stellantis-csoport tagjaként működik tovább, jelenleg mindkét márka névhasználati joga ehhez a konszernhez tartozik.

Az egyelőre nem világos, hogy a hamarosan hatályba lépő „márkanévmentő” jogszabály alkalmazható-e ebben az esetben, de az olasz napilap rámutatott, hogy a gazdasági minisztérium egyik ága bejegyeztette az Autobianchi és Innocenti márkaneveket az olasz szabadalmi hivatalnál, ám a történelmitől eltérő grafikával.

Az sem titok, hogy mihez kezdene az olasz kormány a jól csengő márkanevekkel: a tervek szerint kínai autógyártóknak ajánlanák fel azokat, hogy így erősítsék a beruházási kedvet, az olaszországi gyártókapacitás kiépítését.

Az Il Sole 24 Ore emlékeztet arra, hogy Róma és Peking között hónapok óta zajlanak a tárgyalások, távolról sem elméleti síkon. Adolfo Urso gazdaságfejlesztési miniszter többek között a Dongfeng, a JAC és a Chery vezetőivel is tárgyalt kínai látogatásán, elsősorban  akkumulátoros elektromos autók helyi gyártására vonatkozóan.

Újabb európai márkákat vehetnek a kínaiak 7

Autobianchi Bianchina és Katamar Bianchi 1958-ból. A háttérben egy Lancia Aurelia B20 GT az 1950-es évek elejéről. Fotó: Getty Images

A Reuters szerint az illetékes minisztérium nem reagált a megkeresésre, a Stellantis pedig annyit mondott, hogy a sajtóból értesültek az esetleges tervekről, hivatalos minisztériumi tájékoztatást nem kaptak.

Az olasz kormány idén többször is összeakaszkodott a Stellantis-csoporttal, azt sérelmezve, hogy külföldön gyártott modelleket olasz hangzású típusnév alatt kívántak értékesíteni, amivel a kormányzat szerint megtévesztették volna a fogyasztókat. Ennek az ügynek a folyományaként keresztelték át az Alfa Romeo Milanót Alfa Romeo Juniorra.