A vaskos, széles gumiabroncsokkal ellátott kétkerekű járműveket (fatbike-okat) elektromos kerékpárként árulták „rendkívül alacsony áron”, de műszaki képességeik egy kis segédmotoros kerékpáréval (mopedéval) voltak egyenlőek – olvasható a Dutchnews hírportál közleményében.
Hollandiában – ahol a kétkerekű járművek mindennapos használata nagyon elterjedt – a mopedekhez másfajta engedély, biztosítás és védősisak szükséges, és csak 15 éven felüliek használhatják őket. A közlekedési eszközök lefoglalásáról az ügyészséggel folytatott konzultációt követően döntöttek.
A felügyelőség megvizsgálja a járműveket, hogy kiderüljön, hogy a gyártók és az értékesítők valóban megszegték-e a szabályokat. Amennyiben igen, akkor a kínai gyártónak – amelynek nevét nem hozta nyilvánosságra a felügyelet – vissza kell hívnia az összes eladott járművet az országból.
„Ha egy fatbike óránként 25 kilométeresnél nagyobb sebességgel képes haladni, akkor az tanúsítatlan és nem biztosított mopednek minősül” – nyilatkozott Karin Visser, a felügyelet előírások betartatásáért felelős igazgatója.
A közlekedésbiztonságért kampányoló VeiligheidNL holland szervezet képviselője az NOS műsorszolgáltatónak nyilatkozva felhívta a figyelmet arra, hogy 16 éves korban kellene megszabni a fatbike-ok használatának alsó korhatárát, miután a kórházi statisztikák szerint „aggasztóan” megnőtt a balesetek száma az ilyen közlekedési eszközöket használó fiatalok körében. 2022-ben még csak hét fatbike-balesetről számoltak be, de tavaly már 59 incidenst rögzítettek, idén pedig az első négy hónapban 33-an kerültek kórházba.