Miután szoftverfejlesztési nehézségek miatt eleve két éve csúszik a Volvo EX90 nagy méretű, tisztán elektromos szabadidőjármű bevezetése, a cég most újabb rossz hírt közölt vevőivel: az autókat elkezdik ugyan átadni, de egyes elektronikus funkciók csak a későbbiekben lesznek elérhetők azokban.
A vezeték nélküli szoftverfrissítés korában ez műszakilag nem jelent problémát. Az elmúlt években pont ez lett az egyik legfontosabb fejlesztési irány az autóiparban, ahol az egyre inkább szoftver alapú járművek tudását menet közben lehet frissíteni, tökéletesíteni, módosítani, javítani. Ugyanakkor ma még egyáltalán nem szokásos – legalábbis az autóiparban, mert a videojátékoknál, startupos techtermékeknél már gyakorlat -, hogy egy jármű az átadás pillanatában ne rendelkezzen a beígért és megrendelt szolgáltatásokkal.
A Volvo vezérigazgatója, Jim Rowan szerint vásárlóik tisztában vannak a szoftveralapú járműtechnológiában rejlő lehetőségekkel, illetve a digitális architektúrák sajátosságaival. „Úgy gondolom, azok az ügyfelek, akik az EX90-hez hasonló, jövőbe mutató technológiát felvonultató termékeket vásárolnak, tisztában vannak annak sajátosságaival, és tudják, hogy hosszú távon milyen előnyöket biztosít számukra ez” – idézi az Automotive News Europe a cégvezetőt, aki hozzátette, hogy a hiányosságok miatt nem tapasztaltak jelentős mértékű visszalépést a megrendelők körében.
A Volvo EX90 esetében biztonsági és kényelmi funkciók elérhetősége egyaránt csúszik. A teljes hiánylistát online tette közzé a Volvo Cars. Többek között a nagy hatótávolságú lézeres radar, a LiDAR-rendszer vezérlőszoftverje sem működőképes, de az iPhone-tulajdonosok például átmenetileg a hangvezérelt asszisztenst, Sirit sem tudják majd használni az autóban. Szintén később válik elérhetővé az a vehicle-to-grid funkció, amivel az autó akkumulátorában tárolt elektromos energiával külső fogyasztókat (vagy akár egy egész háztartást) lehetne táplálni.
Nem a Volvo az egyetlen autógyártó, amelynek meggyűlik a baja a szoftveralapú technológiákkal. A Volkswagen 2020 őszén ugyanígy alapvető funkciók nélkül kezdte el bevezetni Európában az ID.3 elektromos ferdehátút. A hiányosságokat negyed évvel később orvosolták.
A tisztán elektromos Porsche Macan szintén több mint kétéves késéssel lépett piacra idén januárban, ahogy az Audi Q6 E-tron bevezetése is késett. A Volkswagen-csoport házon belül fejlesztett szoftverjének késedelmes rendelkezésre állása piaci elemzők szerint akár 3 milliárd eurós veszteséget is okozhatott a cégcsoportnak.