Mint arról korábban beszámoltunk, szeptemberből kizárólag a tisztán elektromos hajtású és zéró emissziós járművek tartoznak majd a zöld rendszám használatára jogosultak körébe. Ez azt jelenti, hogy a már kiadott rendszámtáblákat is kötelező lesz lecserélni. A témát az alábbi cikkben részletesen körbejártuk:
Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) ezzel kapcsolatban megkezdte a zöld rendszámhoz kapcsolódó kedvezményrendszer átalakítását – tudatta a Vezessnek eljuttatott közleményében a tárca. Megerősítették: a szeptember 1-jétől életbe lépő változások értelmében az 5P (külső töltésű) és az 5N (növelt hatótávolságú) környezetvédelmi osztályba sorolt járművekről 2026. november 30-ig le kell cserélni a zöld rendszámot. „Lezárul a zöld rendszámos luxusterepjárók kora” – jelezték.
2016 januárjától részesültek a villanyautókéval és a hidrogénhajtású járművekével megegyező mértékű kedvezményekben a plug-in hibrid járművek, azonban az elmúlt nyolc év mind a technológia környezetvédelmi értékére, mind az ezt használó autókra vonatkozóan vegyes tapasztalatokat hozott. Az Európai Számvevőszék ugyanis megállapította, hogy a hálózatról tölthető hibridek valós vezetési feltételek mellett kibocsátása átlagosan háromszorosa-ötszöröse a laboratóriumban mért értékeknek – ez az ilyen autókba szerelt belső égésű motorok vártnál gyakoribb és nagyobb mértékű használatával magyarázható.
Ezzel párhuzamosan az elmúlt években nagyobb számban terjedtek el azok a járművek, amik az átlagos benzin- vagy dízelüzemű autókénál nagyobb belső égésű motorral rendelkeznek, ezért valójában lényegesen szennyezőbbek, mégis ugyanolyan kedvezményekben részesülhettek, mint a környezetkímélő, nulla kibocsátású autók – egészen mostanáig.
Mivel a plug-in hibrid technológia környezetvédelmi terhelése magasabb, a minisztérium nem látja indokoltnak, hogy azonos mértékű kedvezményeket tartson fenn a zéró kibocsátású és a plug-in hibrid járművek számára – erről a Magyar Közlöny július 31-i számában is beszámoltak.