Robotkarral mozgatott kijelzők, intelligens vezérlésű oldalajtók, egyedi formavilág, élvonalbeli hajtási rendszerek, futurisztikus tartalom: ezt kínálták a kínai HiPhi típusai.

Az ötajtós HiPhi X, amely a Tesla X közvetlen vetélytársa lett volna, már tavaly átesett a TÜV-homologizáción. Fejlesztés alatt állt a HiPhi Y, egy eleve globális piacra szánt modell, valamint a szedánok helykínálatát a szupersportkocsik tudásával ötvöző HiPhi A, és ott volt még a palettán a HiPhi Z négyajtós sportkupé – minden készen állt ahhoz, hogy a kínai Human Horizons csoport által működtetett autógyártó meghódítsa a világot, vagy legalábbis Európa néhány országát.

Becsődölt a különleges villanyautók gyártója 1

Aztán világszerte bezuhant a villanyautók piaca, és ez magával rántotta a fiatal, ezért nem kellően erős lábakon álló vállalatot. A HiPhi jó ideje nem tudja kifizetni beszállítóit, vagyona már nem elegendő ahhoz, hogy fedezze az adósságokat, ezért most csődöt jelentettek.

A vállalat élére most hat hónapra csődbiztost nevez ki a kínai állam, hogy a céget újrastrukturálva megpróbálják kártalanítani a beszállítókat, és potenciálisan életben tartsák a gyártót.

Becsődölt a különleges villanyautók gyártója 13

HiPhi A

Kérdés persze, hogy van-e értelme: az értékesítés soha nem indult be igazán, tavaly például csak 8000 autót tudtak eladni. A kínai piac elveszítette villanyautó-barát jellegét: 2022-ben megszűntek a belpiaci eladásokat támogató kormányzati szubvenciók, azóta többtucatnyi startupvállalkozás küzd a talpon maradásért – az Automotive News Europe szerint száznál is több márka verseng az egyre zsugorodó piacért.