A világ első autóversenyén, a Párizs és Rouen között 1894. július 22-én megrendezett futamon kilenc gőzüzemű és tizenkettő benzinmotoros automobil állt rajthoz. A végső győztes egy Peugeot lett, amelynek a motorját a Daimlertől vásárolták. A további tizenegy belső égésű motorral szerelt autó közül tízben szintén Daimler motor dolgozott, míg a tizenegyedikbe a Benz szállította az erőforrást.
Nem csoda hát, hogy a Mercedes-Benz ettől a dátumtól számítja saját motorsport-történetét, és mivel ez most épp kerek 130 éves jubileumot jelent, ennek örömére gyorsan készítettek egy évfordulós kiadást GT3-as versenyautójukból.
Az ötlet az volt, hogy a jelen technológiáit a múlt dizájnjával párosítsák. Ha nem is nyúltak vissza a XIX. századba, az egyedi GT3 Edition 130Y Motorsport az 1950-es évek stíluselemeit vonultatja fel.
Kezdjük az ismerkedést az utóbbival: a két-ezüst festést az 1952-es Mercedes-Benz 300 SL W 194 versenyautó ihlette, míg a belső tér részletei – a fejtámasz bőrözése, a diófa-betétes kormány és a kék kockás kárpitok – az 1955-ös Mercedes-Benz SLR 300 hagyatékát viszik tovább.
A különkiadás a legerősebb GT3-as, amit az AMG valaha épített. A 6.3 V8-as benzinmotorról leszerelték a szűkítőt, mögé pedig speciális kipufogórendszert szereltek. A csúcsteljesítmény így eléri a 680 lóerőt, ami egyben azt is jelenti, hogy ezt az autót nem homologizálták, egyetlen versenyszériában sem vehet részt.
Nem csak különleges kidolgozása miatt bír jelentőséggel a mindössze tizenhárom tagúra tervezett széria, hanem azért is, mert ez az utolsó GT3-as versenyautó, amelyet szívómotorral épít az AMG.
Az aerodinamikai csomagot is átdolgozták: a leszorítóerő 15%-kal nőtt, ugyanakkor a hátsó szárny középső része gombnyomásra vízszintes helyzetbe áll, így nagy sebességnél csökkenthető a légellenállás. Ilyenkor az elöl elhelyezett aerodinamikai elemek is pozíciót változtatnak, hogy fenntartsák a kiegyensúlyozott áramlástani értékeket.
Akárcsak az aktív hátsó szárnyat, a fékeket is a Forma-1 ihlette. Míg a GT3-as szériában acél tárcsák kötelezők, itt szénszálas tárcsákat alkalmaztak, ami egyben könnyebbé is teszi az autót.
A váltó a hátsó differenciálművel egybeépített (transaxle elrendezésű) hatfokozatú, szekvenciális versenyegység, de az áttételeket módosították.
Mindezen fejlesztések nyomán az autó értelemszerűen gyorsabb a szabályszerű GT3-asoknál: a fejlesztési program keretében egy prototípus idén februárban az ausztráliai Mount Panorama körpályán 1 perc 56,6 másodpercet futott, ezzel több mint 2 másodpercet vert rá a GT-autók korábbi csúcsára ezen a 6,2 kilométeres pályán.
A felfüggesztés négy irányban állítható verseny-lengéscsillapítókat alkalmaz, van a vázhoz rögzített, szénszálas biztonsági utascella, ötpontos versenyöv, versenyhálók, acél bukókeret, integrált tűzoltó berendezés, biztonsági üzemanyagtartály, valamint a tetőlemezbe vágott menekülő nyílás. Az ABS motorsport-hangolású, a kipörgésgátló több fokozatban szabályozható.
Az egymillió eurós nettó vételár a különleges autón kívül komplett versenyruházatot, az annak tárolására szolgáló, az üléskárpittal harmonizáló anyagból készült , elegáns táskát, egy Bell bukósisakot, valamint a limitált kiadás személyre szóló eredetiségi tanúsítványát is magában foglalja. A csomagnak része ezek mellett a versenyautó 1:8 léptékű makettje is.